Svar: Dreng på 2½ år vil ikke sove
22. september 2012
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære trætte familie
Tak for jeres brev og velkommen til - og stort tillykke med at I venter jer igen :)
Mange børn vil i 18-20 måneders alderen have en periode, hvor de sover dårligt. Og når børnene bliver omkring 2½ års alderen kommer igen en periode, hvor det med søvnen kan være svært.
Hos jer lyder det som om at der er blevet pirket lidt ekstra til netop denne svære periode med uheldig episode med lyden af en motorsav, samtidig med at jeres dreng naturligt også er blevet mere bevidst om, hvordan han kan påvirke jer. I to års aldren er børn naturligt rigtig godt igang med at udvikle deres eget selvbillede og interesserer sig naturligt for hvem de er, hvordan de påvirker andre og hvordan andre påvirker dem ... Og oven i dette er du så også gravid, hvilket han naturligt også mærker og reagerer på. Der er ingen tvivl om at han godt fornemme er tingene hos jer ændrer sig. Mor løfter ham ikke og bærer ham ikke som tidligere, pladsen på skødet er naturligt mere trang, I og andre voksne taler om babyen i maven og helt naturligt begynder I sandsynligvis at forvente lidt selvhjulpenhed hos jeres dreng. Alt sammen med til at give en reaktion og påvirkning af hans søvn.
Det er rigtig godt at I har lyttet til ham og forsøgt at give ham den tryghed, han viser behov for - og det skal I naturligvis stadig gøre. Det er meget vigtigt at han føler at det at komme i seng er noget dejligt og rart. At det er en hyggestund, som han kan se frem til. Det er især vigtigt at prioritere sengetiden om aftenen, når han skal være storebror. Netop ved sengekanten kan han have jer for sig selv, her behøver han ikke dele jer med den lille ny og det vil være vigtigt for ham, at han føler sig prioriteret.
Når det er sagt, så lyder det dog også som en god idé at forsøge at ændre nogle af de vaner der lige nu er hos jer og jeg vil meget gerne give lidt råd i den forbindelse:)
I fortæller at han lige nu puttes kl ca 19.30 på en madras i værelset og at I lægger jer sammen med ham. I fortæller at han leger med en Ipad i ½ time, hvorefter det så er sovetid. I fortæller at han bliver ulykkelig, hvis han ikke får lov til at lege med Ipad og I fortæller at han bliver ulykkelig, når I siger at det er slut og han skal sove. Han rejser sig gentagende gange, forsøger at gå ud af værelset og protesterer højlydt over at skulle sove - han er frustreret, ked af det og vil ikke sove. Og det hele trækker ofte ud i 2-3 timer og ca kl 22 falder han ofte i søvn. Herefter flyttes han så over i sin tremmeseng, hvor han vågner om morgenen ...
Det første jeg tænker er at det vil være en rigtig god idé at I finder ud af hvor I ønsker han skal sove - om det er i hans seng eller på madrassen. Og at I så laver et fast ritual omkring dette. Mange børn skifter til en juniorseng i 2 ½- 3 års alderen og måske er jeres dreng derfor parat til netop at sove i en sådan (eller blive på madrassen) - måske fungerer det bedre med tremmesengen og siden skubbet ned, så den er mere åben og han kan komme ud af sengen uden at komme til skade. Et fat sted at sove, et fast ritual og at han vågner samme sted som han puttes vil være en rigtig god idé i forhold til at få ham til at falde til ro og overgive sig til søvnen så trygt som muligt:)
Det næste jeg tænker er at Ipad´en ikke lyder til at have den ønskede effekt. Han græder, hvis han ikke får den - men han græder også når han har fået den og I så tager den væk. Så for mig lyder det som om at Ipad´en kun udskyder gråden ½ time, den hjælper hverken ham eller jer. Derudover tænker jeg at en Ipad kræver lidt aktivitet fra hans side og at lyset fra den, lydende, farverne osv. også er med til at appellere til vågenhed. Og derfor virker den ikke på samme måde som en bog, der læses højt af, fordi han i en sådan situtation skal ligge stille, lytte, slappe af og ikke selv være aktiv. I kan vise ham billeder, men det er jer, der styrer historielæsningen og ikke ham ...
Derfor vil jeg foreslå at I går tilbage til at læse lidt for ham og vil han ikke det, så kan I synge en sang - eller ikke gøre noget. Han kan få en bamse eller lignende at putte med og I kan være der hvis han vil have det - men sparker han til jer, så skal I gå.
Jeg vil her anbefale at I bruger det jeg kalder strygetøj metoden, som handler om at I ikke går fra ham, men stiller jer i nærheden og laver noget praktisk som at lægge tøj sammen eller stryge tøj. Det at I laver noget praktisk sender nogle signaler om at I har noget kedeligt at lave, når han skal sove. At der ikke sker noget spændende for ham og at han derfor ligeså godt kan lægge sig til at sove. I skal kunne se hinanden, så han ikke behøver stige ud af sengen for at søge jer. I skal også tale sammen og han kan kalde "Moooaar/Faaaaar?!" og I kan svare "Ja jeg er lige her, nat-nat" eller lignende, så I hele tiden betrygger og viser at I er der. I kan også give en lille kommando som "læg dig ned skat" eller lignende, så I holder fast i at han skal dette nu og lader ham selv lægge sig - det er ikke jer, der lægger ham ned.
Prøv at undgå at sige "du skal sove nu!" for så vil han protestere højlydt, men i stedet blot holde fast i at han skal ligge i sin seng, slappe af, hvile sig osv.
Og så vil jeg også foreslå jer at I i en periode ikke putter ham før kl 22, så I er sikre på at han er træt nok og parat til at sove. Hos jer lyder det som om at putteritualet har trukket ud så længe at han forbinder det at skulle sove med noget der varer flere timer. Det er blevet et ritual at I først leger med Ipad og derefter "kæmper en kamp" med gråd, spark, ulykkelighed - og dette kan I kun ændre ved at putte ham så sent at han med sikkerhed kan falde i søvn i løbet af ca 15 minutter.
I takt med at han begynder at forbinde det at skulle sove med et kort ritual, så flytter i hans puttetidspunkt frem. Så i stedet for at blive puttet kl 22, så puttes han kl 21.45, så 21.30, så 21.15, 21.00, 20.45 osv. indtil I rammer det tidspunkt hvor han kan falde i søvn trygt og roligt i sin seng. Samme ritual aften efter aften. Nogle aftener vil I kunne flytte tidspunktet fra aften til aften, andre aftener vil I skulle bibeholde samme tidspunkt nogle aftener i træk før I så kan flytte tidspunktet igen.
Når I kører dette igennem, så vil det være vigtigt at I holder fast i et stå op tidspunkt der hedder kl 7, uanset om det er hverdag eller weekend. Ligesom det vil være vigtigt at holde fast i at han f.eks. ikke sover mere end 1½ - 2 timer til middag. Det er om aftenen han skal mærke trætheden og behovet for at sove - at det er dejligt at komme i seng og lysten til at sove skal fornemmes i kroppen - og hvis hans søvn om dagen, hvis hele rytmen om dagen varierer for meget, så får han ikke fornemmelse for hvornår han egentlig er rigtig træt og har brug for at sove.
Normalt skal man ikke vække børn, men når man skal ind og ændre på en søvnrytme og have barnet til at forlænge sin nattesøvn, så er man nødt til at se på hele dagens rytme og så er det vigtigt at man giver ham den søvn om dagen som han har behov for, samtidig med at han får mulighed for at sove en længere nattesøvn.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer videre på vej - og rigtig meget held og lykke med projektet og med fødslen af den lille ny .. :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske