Svar: Vitaminer
24. september 2012
Alder:
4 år, 2 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev :)
I februar 2012 undersøgte TÆNK, forbrugerrådet, børnevitaminpill​erne på det danske marked og meldte ud at flere af produkterne indeholdt for store mængder vitaminer. Det var fremme at mange forældre per automatik giver barnet en vitaminpille dagligt og at mange tænker "det kan jo ikke skade" - men at danske børn ofte spiser så varieret og god en kost, at deres behov fint er dækket ind og at den daglige vitaminpille, derfor kan give barnet en overdosering af vitaminer.
I august 2012 skriver fødevarestyrelsen, at de er igang med at ændre grænserne for, hvor mange vitaminer og mineraler der må være i kosttilskud. Det gælder også multivitaminpiller til både børn og voksne og det sker blandt andet, fordi der er kommet nye tal over forbrugernes kostvaner. De skriver derudover, at der ikke er nogen sundhedsrisiko ved at tage en daglig multivitaminpille sammen med sin morgenmad. Du kan læse mere på tænk.dk og også på altomkost.dk.
MIt umiddelbare råd er at du ikke ukritisk skal give din dreng ekstra vitaminer og mineraler og hvis han spiser varieret og spiser lidt fra alle fødevaregrupper, så burde han normalt være dækket ind via kosten. Hvis du skønner at han i en periode, kan have brug for lidt ekstra tilskud, så bør det være i form af en multivitaminpille beregnet til børn.
Med hensyn til D-vitaming og andre vitaminer for den sags skyld, så kan jeg bedst lide at man får det "i naturlig form" og det betyder at D-vitamin får man når man opholder sig udendørs - og det får man, når man spiser fisk. Derfor er det en god idé at I har fisk på menuen et par gange om ugen om aftenen og gerne flere gange ugentligt til frokost. Det kan være f.eks. torskerogn, makrel, tun, fiskefilet eller lignende som mange børn faktisk godt kan lide - måske jeres dreng også kan lide sushi ... :) Frisk fisk indeholder også Selen, som kan virke som en antioxidant og som er vigtigt for immunsystemet.
Kosttilskud kan ikke forebygge eller helbrede sygdom. Og det er sådan, at hvis producenterne af kosttilskud mener, at et produkt har en sådan virkning og de gerne vil markedsføre dette overfor forbrugerne, så skal produktet godkendes som et lægemiddel. Da jeres dreng har astmatisk bronkitis, så kan det godt være at han har brug for en eller anden form for tilskud eller lægemiddel, men det bør I så tale med lægen om :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske