Brev:
Søvnudfordringer på alle tidspunkter af døgnet
24. september 2012
Alder:
4 mdr.
Søvnudfordringer på alle tidspunkter af døgnet
Hej Helen
Tak for din skønne brevkasse, hvor vi allerede har fået en masse inspiration. Det ser dog ud som om, at vi har fået en meget speciel datter:) - så vi håber, at du har nogle gode råd til, hvordan vi kan takle hendes udfordringer iht. søvn.
Vores datter er fire og en halv måned gammel, første barn og en måned for tidligt født ved sædefødsel. Hun har haft udfordringer i form af navlebrok, kolik indtil ca. 3 måneder gammel samt en for flad hofteskål - hvorfor hun havde en sele på i 7 uger. Det var blot lidt baggrundsviden til dig:)
Vores datter sover egentlig okay om natten, når hun først er faldet i søvn. Men vores problem er, at hun er rigtig svær at få til at sove - det gælder alle tidspunkter af døgnet. Hun kan kun (og virklig kun!) falde i søvn i vores arme ved vugning på en pilates bold - nogle få gange er det lykkedes i barnevogn eller ved brystet. Når hun falder i søvn om dagen vågner hun oftest efter 45 min. og bliver derfor hurtigt træt igen. Det gør det svært med en rytme på tre lure om dagen.
Vi har prøvet mange ting - fast rytme for søvn, slyngevugge og prøver at amme før og efter hver lur. Senest vil nu forsøge os med en kugledyne... Vi er i øvrigt begyndt at give hende vælling (ris/hirse), som hun er glad for. Hun har aldrig ville tage sut og er heller ikke glad for flaske - dvs. at hun er fuldt ammet indtil vi fornyeligt er begyndt på at supplere med vælling/grød. Hun tager fint på i vægt - og været til flere lægetjek:) Hun er meget glad og smilende - men også meget sur og skrigende, når hun bliver træt. Vi ville være meget glade for dine gode råd!?
Kærlig hilsen
De trætte forældre:)