Svar: Mad og faldende mælkeindtag
25. september 2012
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Selvom det er svært, så er det vigtigt at du ikke sammenligner med andre børn, for det vil naturligt gøre dig frustreret. Du fortæller at din datter er født før tid og at hun altid har været "en lille pige" - og det er helt okay. Det der er vigtigt er at hun følger sin egen kurve. Du kan i livets bog på medlemssiderne oprette din datter med hendes længde- og vægtmål fra fødslen og til nu og her se, hvordan hun ligger på kurverne og netop se om hun følger sin egen kurve.
Du kunne prøve at spørge sundhedsplejersken om der er en mødregruppe for mødre med for tidligt fødte børn - måske ville du passe bedre ind i en sådan gruppe.
Det er vigtigt at du ikke går alt for hurtigt frem med skemaden, men giver hende tid til at smage, undersøge og vænne sig til ny konsistens og smag. Det er generelt en god idé at gå ud fra en mellemalder - det vil sige den alder der ligger mellem det tidspunkt hvor hun skulle have været født og det tidspunkt hvor hun rent faktisk blev født. Derfor vil jeg f.eks. anbefale dig at du begynder med kød, fisk, havregrød osv. når hun er ca 6.5 måned.
Det er vigtigt at du giver hende små hyppige måltider og at du holder mængden af skemad nede, så hun ikke spiser så store mængder, at det fjerner pladsen og lysten til mælk. Det er således bedre at du giver hende ½ dl grød eller mos, vand af kop og hun så får sin flaske inden hun skal sove, end at du giver hende 1 dl grød eller mos og hun så afviser flasken eller ikke drikker nok.
Jeg tænker at du lige nu godt må forsøge med 3 små måltider skemad dagligt og mit forslag til en dagsplan vil se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Morgen 8: Tilbydes ca ½ dl. grød med frugtmos som topping, vand af kop. Varier mellem forskellige typer af grød - hjemmelavet eller færdiglavet.
Formiddag 9.30-10: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes ½ dl grød (anden type end om morgenen) eller ½ dl. grøntsagsmos - hjemmelavet eller færdiglavet, variation er godt. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur 13-13.30 - tidspunktet afhænger af hvor lang en formiddagslur hun tager.
Eftermiddag 16-17: Flaske
Sover en tredje lur
Aften 18: Tilbydes ½ dl grøntsagsmos - hjemmelavet eller færdiglavet, udgangspunktet skal naturligt stille og roligt blive mere og mere jeres mad. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 24: Flaske
Midt nat 03: Evt. flaske
Som du kan se så har jeg her skitseret en rytme, hvor din datter får lidt skemad når hun vågner og får flaske inden hun skal sove. På den måde går der tid imellem begge dele og hun får bedre plads i maven til både mad og mælk. Samtidig holdes mængden af skemad nede, så hun max spiser ½ dl.
Du kunne overveje at forsøge med en anden type erstatning, så hun får en ny smag. børn der bliver ammet får naturligt mælk der smager forskelligt, fordi mælken skifter smag efter hvad moderen indtager af mad. Børn der får flaske, får samme smag hele tiden og kan derfor godt blive lidt trætte af erstatningen og derfor kan det hjælpe nogle gange at skifte mellem forskellige produkter, fordi de alle smager forskelligt.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre og at du får lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske