Brev:
Putning om aftenen
27. september 2012
Alder:
2 år, 2 mdr.
Putning om aftenen
Hej Helen
Vi har en søn på snart 2 år og 2 måneder. Han har aldrig været vildt let at lægge til aften, men vi havde, indtil for tre-fire måneder siden, fundet en model, hvor vi læste, sang og derefter sagde godnat og gik ud - men kunne gå tilbage mange eller få gange, alt efter behovet den aften.
For tre-fire måneder siden begyndte det at blive meget svært at gå ud. Han blev meget ked af det, og da han ellers sjældent er det, er det jo nemt at spotte, når han virkelig er ked af det, og når det er noget andet. Han BLEV ked af det. Han var også inde i en periode, hvor han havde meget brug for os.
Lige siden har vi stort set hver aften siddet inde hos ham gennem hele putningen til han sover. Han vil helst ikke have, vi går, han vil gerne nusses på ryggen og holde i hånd. Og han er også begyndt at blive vred i begyndelsen, når læsningen er slut, for så vil han bare op igen. Men det er som regel overstået efter fem minutters tid. Hele ritualet tager som regel tre kvarter til en time.
Det er sådan set hyggeligt nok og ikke noget, vi er ved at gå i spåner over, men især jeg kan godt blive bekymret for, om vi kommer til at sidde sådan hver aften til han er teenager :-)
Spørgsmålet er, om vi aktivt og bevidst skal gøre noget for at bryde denne tendens eller skal stole på, at det går over af sig selv. Men jeg tænker, at vi jo på et tidspunkt vel SKAL bevidst begynde at gå ud lidt igen, for ellers ender vi jo bare med at blive hængende. Min kæreste går ikke så meget op i regler og metoder og synes, det er hyggeligt, og at vi ikke skal bekymre os så meget.
Så altså:
Kan man have to forskellige metoder alt efter, hvem der lægger?
Skal jeg lade være med at bekymre mig om, om det nogensinde bliver anderledes, for det gør det?
Med til historien hører nok også, at jeg er lidt påvirket af at synes, det er lidt småpinligt, når vi har gæster, og det tager så lang tid.
Med venlig hilsen
Maria