Brev:
Aftensmad eller mangel på samme
27. september 2012
Alder:
21 mdr.
Aftensmad eller mangel på samme
Kære Helen.
Ja så er vi her igen, og håber at du også kan hjælpe på denne front.
Mikkel er 21 mdr. og vi har lidt udfordringer med aftenmaden, for han vil praktisk talt slet ikke spise aftensmad, det bliver højest til 2 mundfulde og så er det slut.
Vores dagsplan ser sådan ud:
kl. 06.30 står vi op og han får havregrød med kanelsukker eller banan inden for den første halve time.
kl. 07.30 køre vi i vuggestue og på arbejde.
Kl. ca. 9.00 er der frugt, knækbrød med hytteost, bolle el. lignende.
11.30 spises der frokost (varm/lun mad 4 gange om ugen og en dag med rugbrød) her spiser han ikke super godt for tiden, men har spist rigtig godt tidligere.
12-12.30 lagt til middagslur og sover 1½-2 timer.
14.30 eftermiddagsmad - frugt og en bolle
16.15 hentes fra vuggestue
17.30-18.15 aftensmad og det er så her der næsten intet bliver spist
19.15-19.45 en portion havregrød
20.00 puttes til natten
Jeg har haft lidt en bekymring om, hvorvidt han elsker sin havregrød så meget at han vælger ikke at spise aftensmad, fordi han ved han får havregrød inden puttetid. (han er meget glad for havregrød og kunne spise det 4 gange om dage hvis han fik lov.)
Jeg har talt med min SP og vi havde snakket om bare at servere rugbrød og havregrød til aftensmad, så begge dele er på bordet og havregrød ikke er noget der bliver lavet senere. (Hun mener det er fint at han kun får varmt mad den ene gang om dagen).
Det har vi forsøgt og det har også gjort at han spiser lidt mere til aftensmad, dog kun havregrøden, men det er ikke meget mere han spiser.
Vi startede med havregrød inden puttetid, fordi han netop ikke altid spiste så meget til aftensmad og han spiser en stor portion inden puttetid, så han virker til at være sulten der.
Jeg havde lovet mig selv at jeg ikke længere ville bekymre mig om maden mere, men hvor er det bare svært.
Hvad er dit forslag?
Skal vi bare tilbyde aftensmad, som vi hele tiden har gjort og så havregrød inden puttetid eller hvad gør vi?
Hilsen