Svar: Aftensmad eller mangel på samme
27. september 2012
Alder:
21 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dine tanker :)
Jeres dreng trives med sin godnatgrød og han sover rigtig godt om natten, når han har fået denne. Den indgår som en naturlig del af hans putteritual, den tilbydes 1 ½ - 2 timer efter han får tilbudt aftensmad og jeg synes ikke det lyder problematisk.
Det er helt okay hvis jeres dreng i en periode spiser mere kold mad om aftenen end varm. Det kan godt være at han i en periode vil have glæde af lidt rugbrød om aftenen og det må han gerne få. Jeg synes I givet fald at I skal give ham rugbrødet sammen med den varme mad, som I naturligt også mener hører aftensmaden til.
Jeg vil anbefale at I laver børnevenlige retter, det vil sige retter, hvor der indgår mindst en ting, som han er glad for og som I ved at han med sikkerhed vil spise. Det handler om at når han sidder ved bordet og maden serveres, så har en fødevarer, som han kan gå igang med at spise. Det kan som sagt være rugbrød, eller det kan være pasta, kartofler, en frikadelle eller andet - men så der er mindst en ting han kan lide. Og så skal han have lov til at gå igang med dette. Det lærer ham naturligt at skulle spise, når det er spisetid. Derudover skal han have madro. I skal ikke diskutere hvor meget eller hvordan han spiser og I skal ikke presse ham til at smage. Jo mere tryg han er ved måltidet, jo mere vil han også begynde at smage og spise.
I skal også være opmærksomme på at han måske godt kan være mere sulten kl 17 end han er kl 18 .. Det kommer an på, hvad han tilbydes om eftermiddagen. Og det er rigtig vigtigt at lytte til hans sult signaler. Hvis han f.eks. giver udtryk for at han er sulten kl 17 og I så beder ham vente til I skal spise, så føler han ikke længere samme sult, når han sættes ved bordet og spiser derfor mindre. Derfor kan det, afhængigt af tidspunkter osv. nogle gange være en idé at servere et sundt mellemmåltid som et før aftensmåltid - det kan f.eks. være lidt rester fra aftenen i forvejen (f.eks. en kold frikadelle) eller det kan være lidt råkost - f.eks. lidt gulerodssalat. Og har han så fået dette før aftensmaden, så behøver I ikke være så optagede af hvad han så spiser til aftensmaden - så betyder det mindre om det f.eks. kun er pastaskruerne eller det halve stykke rugbrød der glider ned ...
Jeg synes ikke der skal serveres havregrød i stedet for aftensmad. Grøden er en del af hans putteritual og adskilt fra aftenmåltidet. Udgangspunktet skal være gode børneretter, som I alle sammen kan spise, men hvor han naturligt nogle gange spiser mere af noget end af noget andet. Prøv at se på hans indtag over flere dage og se om han så ikke spiser lidt af alle fødevaregrupper. Hvis han gør det, så får han sandsynligvis sit behov rigtig godt dækket :)
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske