Brev:
Hvor ofte nye smagsoplevelser?
23. august 2004
Alder:
5 mdr.
Hvor ofte nye smagsoplevelser?
Jeg har en søn på 5 måneder + 1 uge, som allerede for 3-4 uger siden begyndte at spise lidt andet ved siden af amningen.
Vi begyndte med kartoffelmos til aften, siden kartoffelmos med gulerødder og andre grøntsager, og efter et par uger introducerede vi grød med frugtmos til morgenmad.
Der har faktisk ikke været særlig store problemer med at få ham til at spise det - det meste glider meget hurtigt ned. Det går fortsat fint med grøntsagsmosen - dog vil han ikke have det, hvis det bliver for tykt.
Af grød har han fået risgrød fra Nestle med hjemmelavet frugtmos - som røg ned med det samme, da det smager ret sødt! Så har han fået hjemmelavet majsgrød med sveskemos - det tog lidt længere tid at vænne ham til majsgrøden, den er heller ikke nær så sød, men med sveskemosen hjælper det på det.
Mit spørgsmål går på, hvor ofte han har behov for variationer i smagsoplevelserne?
Vi andre har jo ikke lyst til at spise det samme dag efter dag, men jeg er i tvivl om, hvorvidt et lille barn har det på samme måde... Jeg kunne nemlig godt tænke mig at lave risgrød selv i stedet for den færdiglavede, men ved ikke helt, hvornår det er hensigtsmæssigt at prøve noget nyt af forholdsvis ofte. Jeg er jo bare glad for, at han efter nogle tilvænningsdage vil spise majsgrøden!
Det skal siges, at alle former for frugtmos konsumeres med stor fornøjelse!
På forhånd tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Ermelin