Svar: Hvor ofte nye smagsoplevelser?
23. august 2004
Alder:
5 mdr.
Kære Ermelin
Da din søn har været i gang med skemaden nu i 3-4 uger og tilsyneladende trives godt med at spise på ske og også få forskellig slags mad (mos/grød) så er der ikke noget i vejen for at du skifter imellem det forskellige.
Du kan evt. gøre det at du bibeholder den samme grød eller mos på det ene tidspunkt at døgnet og så udskifter det andet måltid. Altså et måltid er gennemgående og så variere du det andet måltid, så han vænner sig til ny smag og konsistens. Du kan således lade grøntsagsmosen være gennemgående i en periode og så forsøge med forskellige grødvarianter og så efter nogle dage lade et grødmåltid være gennemgående og så skifte til en anden type grøntsagsmos.
Når han når det tispunkt, hvor han er parat til tre måltider skemad, vil det være fint at han kan få lidt forskelligt. Husk at et gørdmåltid da kun bør udgøre max to måltider dagligt, de øvrige måltider børe være grøntsagsmos.
Børn har ikke, som vi voksne, problemer med at spise det samme flere dage i træk.
Selvom de industrielt fremstillede produkter er ernæringsmæssigt lige så gode, som den grød man laver selv, så har du ret i at den industrielfremstillede grød ofte smager meget sødt, på samme måde som frugtmos også har en sød smag. Det er derfor altid en god idé at lave noget mad til barnet som ikke er for sødt, så barnet også lærer at spise 'almindelig' mad.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske