Svar: Intet sprog
28. september 2012
Alder:
20 mdr.
Kære Anne og familie
Tak for jeres brev.
Det er rigtig godt at I er opmærksomme på jeres drengs øreproblemer og det lyder som om at han jævnligt bliver set af en ørelæge. Det er vigtigt, så I sikrer jer at drænene fungerer og han får den hjælp han har brug for i den retning.
Jeg vil også anbefale jer at kontakte kommunens talepædagog. Det kan alle gøre og der er intet i vejen for at I kontakter vedkommende for at høre, hvordan I skal forholde jer. I kan ringe til kommunen eller I kan spørge institutionen - der er talepædagog tilknyttet alle institutioner.
Det vil være relevant at I drøfter, hvordan I hjælper jeres dreng videre og jeg tænker at det vil være en rigtig god idé netop at drøfte "tegn til tale" med talepædagogen. En talepædagog er uddannet til at vurdere, hvad børn har brug for og hvordan de kan støttes bedst sprogmæssigt.
Som udgangspunkt tænker jeg at det kan være en udmærket idé. Jeres dreng har et tydeligt kropssprog og bruger allerede mange fagter og gestikulerer meget for at gøre sig forståelig og på den måde kan "tegn til tale" eller "babytegn", sagtens være en god og helt naturlig hjælp for både ham og jer. Evnen til at gestikulere og bruge tegn udvikles naturligt hurtigere end det verbale sprog. Det er jo ikke fordi han skal lære "tegnsprog" og kommunikere uden lyd, det kan bruges som supplement til jeres normale tale for at give ham en fornemmelse af at han bliver forstået. Det har stor betydning for kommunikationen mellem børn og forældre, at barnet føler sig forstået og mødt og hvis tegn kan hjælpe til dette, så synes jeg det er fint.
Du kan f.eks. se hjemmesiden talmedtegn.dk :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske