Svar: 13 måneder og fest om natten
28. september 2012
Alder:
13 mdr.
Kære familien søvnunderskud
Tak for jeres brev og dejligt at høre at jeres datter umiddelbart trives så godt og at det er gået så "smertefrit" at få skruet flaskerne ned :)
Det er rigtig fint at I tilbyder hende en godnatgrød, hvis I skønner at hun ikke har spist så meget, så I på den måde sikrer jer, at hun ikke vågner omkring midnat fordi hun reelt er sulten. Umiddelbart tænker jeg dog at det nok handler om noget andet og her kommer en lidt "søvnteoretisk forklaring" :)
Vores døgn er inddelt i søvnfaser og vågenhedsfaser. Det vil sige perioder hvor jeres datter naturligt sover og perioder hvor hun er vågen. En søvnfase betyder egentlig bare den periode som starter, når hun er træt og falder i søvn og som varer til hun spontant vågner op, fordi hun ikke har behov for at sove mere.
Hver søvnfase indeholder perioder, hvor vi sover let og hvor vi sover tungt. Der vil naturligt i vores søvnmønster være en helt fast periode hvor vi sover lettere, hvor vi er mere årvågne. For os voksne ligger dette tidspunkt ofte omkring kl. 03 og det er derfor det ofte er lettere for os at stå op og gå ud at tisse osv. på det tidspunkt end det f.eks. er at skulle stige op en time før vækkeuret ringer.
Det samme mønster har vi om dagen - vi er årvågne og aktive når vi vågner og op igennem formiddagen, frokost og så dykker vi igen midt på dagen. Her har vi brug for en powernap og hvis vi ikke får en, så klarer vi det ofte med lidt sukker og en kop kaffe, når vi er voksne, hvor børn ofte har brug for en middagslur ... :)
Men når man ser over et døgn, så er der altså f.eks. et peak kl. 03 om natten, hvor vi sover let og gerne står op, hvis vi skal tisse osv. og det modsatte dyk om dagen omkring kl. 15, hvor vi ofte er trætte og godt kunne have brug for et hvil.
Det sker nogle gange, at børn har et søvnmønster, hvor de f.eks. sover til middag kl 12-13 eller lignende og så har et peak kl. 24-01 om natten. Altså så der er en sammenhæng mellem tidspunktet hvor hun sover om dagen og tidspunktet, hvor hun vågner om natten.
Samtidig har hun jo været vant til at få flaske sen aften og hun kan altså vågne, fordi hun både har en naturlig fysiologisk opvågning i sit indre ur, men også fordi hun har haft en vane med at få mælk ... og den vane er I ved at ændre på nu.
Det er rigtig godt og super fint det I gør - forsøge at berolige hende, ikke give hende ekstra opmærksomhed, men holde fast i at det er sovetid og ikke legetid om natten. Det kræver tålmodighed, for det tager rigtig lang tid at få ændret på en sådan rytme, det tager lang tid at få påvirket det indre ur.
Det er vigtigt at I holder fast i at hun puttes til samme tid hver dag, at hun står op til samme tid om morgenen, uanset om det er hverdag eller weekend og at hun også sover om dagen og er vågen og aktiv om dagen til en nogenlunde fast rytme. Det vil på sigt påvirke hendes indre ur og tingene derfor ændre sig.
Så I er nødt til at give det tid, I er nødt til at holde fast i de ting I gør lige nu og tro på at det på sigt vil ændre sig og blive langsomt bedre. Tiden vil hjælpe jer, fordi hun naturligt i løbet af de næste måneder også vil begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt og i takt med at dagsrytmen ændrer sig, så vil det også påvirke natten.
Så der er en god forklaring - men tiden er også nødt til at gøre lidt for jer :) Og ja - du/I må gerne gå fra hende, når hun vil lege, netop for at signalere at I ikke er der til at underholde. Men I skal naturligvis være der for hende, hvis hun har behov for jeres nærhed, for at føle sig tryg nok til at kunne sove :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske