Brev:
Ammestop pga tænder
23. august 2004
Alder:
5 mdr.
Ammestop pga  tænder
Min søn på lidt over 5 måneder fik tænder en uges tid, før han blev 4 måneder. Det var jo meget sjovt et øjeblik - lige indtil han begyndte at bide mig!
Jeg har ellers ammet ham uden nogen problemer, og havde intentioner om, at amme ham fuldt ud, indtil de 6 måneder og efterfølgende amme sideløbende med anden kost.
Men han bider mig så tit, at vi begyndte at introducere lidt mos og grød et par uger efter, han fyldt 4 måneder. Jeg ammer ham stadigvæk udover de to skemåltider pr. dag.
Men han bliver ved med at bide. Det er godt nok ikke hver dag (heldigvis!), men når han først har bidt een gang en dag, så er jeg totalt anspændt, hver gang, jeg lægger ham til, og det er ikke ligefrem fremmende for nedløbsrefleksen. Oven i det, bliver han jo sur, hvis ikke mælken løber hurtigt nok til - og så skriger han, og kommer til at bide i arrigskab. Så det er jo en ond cyklus.
Jeg ved godt, at han ikke gør det med vilje, og han bliver selv forskrækket hver gang, jeg giver et hyl fra mig - men det afholder ham altså ikke fra at gøre det igen.
Kun om natten kan jeg være helt sikker på, at han ikke bider - han vågner nemlig kun op for at blive ammet for så at sove videre.
Så jeg overvejer kraftigt at stoppe amningen og give ham flaske i stedet for - selvom jeg ikke er meget for det...
Han får skemad morgen og aften - hvor ofte skal han have en flaske, og hvor meget skal han have?
Hvornår kan man stoppe natamningen - så den lille sover igennem?
På forhånd tak
Med venlig hilsen
Ermelin