Svar: Ammestop pga tænder
23. august 2004
Alder:
5 mdr.
Kære Ermelin
Det er nogen gange et problem, når børn får tænder, netop fordi de bider og det simpelthen så ondt, så man som mor sidder og spænder og nedsløbsrefleksen bliver langsommere, barnet irriteret og bider igen og det hele kører i en ond ring:o(
Som du beskriver det lyder det ikke som om din søn bider dig med vilje. Nogle børn bider for at se deres mors reaktion, men de plejer nu at være ældre før de begynder på dette.
At give et hyl fra sig, så barnet slipper når det bider er det helt rigtige at gøre, da det er vigtigt med sit kropssprog at signalere at dette er voldsomt ubehageligt. Det er naturligvis vigtigt at barnet oplever at det gjorde noget galt og ikke oplever at gøre noget der er sjovt og som giver en sjov reaktion fra mor.
Jeg vil give dig ret i at det ville være ærgeligt at stoppe amningen, da han ikke er ældre end han er og jo tilsyneladende trives rigtig godt med din mælk. Ser du dog ingen anden udvej er der dog heller ikke problemer i dette.
Inden du evt. stopper kan du dog prøve at lægge mærke til hvornår det er han bider dig. Er det først i en amning, eller er det, når han er ved at være færdig.
Er det først i amningen kan det nogle gange være en hjælp at stimulere brystet for at sætte gang i mælken lige inden han bliver lagt til.
Er det sidst i amningen kan det være en idé at tage ham fra. Det kan være en irritation over at den sidste mælk i brystet ikke flyder så let som den første, eller et tegn på at han er ved at være mæt.
Vælger du at gå over til flasken, så skal han have flaske tilbudt, som var det amning. Mælkebehovet kan variere i løbet af dagen, således at han spiser mere på nogen tidspunkter end på andre. Hvor meget mælk han har behov for afhænger at hvor stor han er, men omkring en liter i døgnet vil nok være sandsynligt. Det afhænger igen af, hvor meget grød han spiser, da der også er mælk i her, og hvor meget han drikker af kop. Har du prøvet at give ham mælk eller vand af en kop, når han får grød?
En plan for hans alder med to måltider skemad kunne se således ud:
Morgen: bryst eller flaske
Formiddag: bryst eller flaske
Frokost: grød og evt. bryst eller flaske
Eftermiddag: bryst eller flaske
Aften: kartoffel-/grøntsagsmos, evt. frugtmos til dessert og evt. bryst eller flaske
Sen aften: bryst eller flaske
Nat: evt. bryst eller flaske
Med hensyn til natamning, så vil de fleste børn helt frem til 6 mdr´s alderen have behov for amning om natten. Man kan sige at der efter 6 mdr´s alderen ikke længere er et ernæringsmæssigt behov for amning om natten, da barnet her kan drikke og spise godt i løbet af dagen, men mange børn har fortsat behov for amning om natten eller tidlig morgen selv om de er blevet 6 mdr.
Man kan også diskuteer hvad det er at sove igennem. Du kan ikke forvente at din søn sover fra klokken 20 til 8 næste morgen. Det er mange timer uden væske. Hvis han har tendens til at vågne kort tid efter at du selv er gået i seng og lige er faldet i søvn, så kan det ofte være en fordel at du ammer ham lige inden du selv går i seng. Børn har en fantastisk evne til at kunne spise i søvne, så du skal ikke vække ham, men bare lægge ham til for at 'fylde han op', så han dermed sover lidt længere og du får lidt mere sammenhængende søvn.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske