Brev:
Mit barn vil ikke sove - og jeg ER træt
25. august 2004
Alder:
11 mdr.
Mit barn vil ikke sove - og jeg ER træt
Hej Helen
Jeg har en datter på 11 mdr., som sover inde ved storesøster på 7 år om natten. Hun har sovet inde hos hende siden hun var 3½ mrd. Fra hun var 0-6 mdr. – har hun sovet 9 timer om natten UDEN at vågne, uden at ville have mad – hun sov igennem, og vi som familie var ”taknemlige” (vi har også en storebror) – nå, men fra hun var omkring 7 mdr. ændrede det sig – hun vågnede mange gange om natten – og mange ting har fået skylden, tænder, varme, ond drøm, forstyrrende larm osv. osv. – men nu er jeg ved at være meget træt – både fysisk og psykisk. I nat har jeg været inde hos hende 6 gange.
Hun bliver puttet ml. kl. 19.30-20.00 efter en ammetår fra begge bryster, og ca. ved kl. 22.00-23.00 starter ballade frem til kl.03-04.00 om morgen. Hun mister simpelthen sin sut. Jeg har prøvet at binde en stofblé igennem ringen så den kunne blive tungere, jeg har lagt sutter rundt i hendes seng, så hun selv kan tage én, men det formår hun ikke – hun kan slet ikke se, føle dem. Jeg har givet hende en sut i munden og en i hånden – fordi jeg har erfaret at hun med sin frie hånd tager sutten ud i søvn. Jeg kan ikke mere – jeg er træt.
Hun bliver ikke ammet om natten, dog får hun et glas vand, som hun drikker op hver gang/nat! Hun får grød til morgenmad, rugbrød til frokost (dog er hun begyndt at smide rugbrødet ud efter at hun slikket pålægget af), aftensmad er det samme som vi får – hendes mellemmåltider består af bryst, så hun får bryst 4-6 gange om dagen.
Hvad skal jeg gøre – lærer hun nogensinde igen, at sove om natten, ligesom hun gjorde da hun var spæd?
Jeg har forældreorlov med hende et år frem, men jeg går i legestue med hende ca. 1-2 gange om ugen – så der sker noget i hendes dagligdag.
Hilsen
Mor til 3