Svar: Mit barn vil ikke sove - og jeg ER træt
25. august 2004
Alder:
11 mdr.
Kære Mor til 3
Å jo, mon ikke din datter lærer at sove på et tidspunkt:o)
Som jeg læser dit brev, så får jeg indtryk af at der især er to ting som gør sig gældende. For det første er der det med sutten. Med den alder hun har burde hun kunne finde sutten i søvne, men man taler jo om den 'vanebetingende afbrudte søvn' netop, hvor børn er vant til at når sutten tabes, så står mor og far parat og putter den i munden igen. Det er en uholdbar situation for jer alle, da ingen af jer får sovet.
Det er fint at du forsøger med stofble gennem sutten, sut i hånden og rundt omkring, men spørgsmålet er jo om sutten er nødvendig natten igennem? En sut er god at falde til ro på, når man skal sove, men måske kan I prøve at undervære den i munden hele natten.
For det andet, så skriver du at hun spiser grød til morgenmad, minimalt med rugbrød og så aftensmad som jer. Derudover ammes hun fuldt, hvilket er rigtig fint. Samtidig skriver du at hun drikker vand i løbet af natten og er tørstig. Jeg tænker at din pige er sulten.
Med den alder hun har kan hun spise mad som I andre, men hun skal stadig tilbydes mange små måltider i løbet af en dag. Små og hyppige måltider er bedre end få og store.
En dagsplan kunne se således ud:
Morgen: Grød/øllebrød
Formiddag: ½ bolle med ost og frugt i stykker
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg og tilbehør af forskelligt grønt. Det kan være ærter, majs, gulerod, pebberfrugt osv.
Eftermiddag: En portion tykmælk med drys og bær. ½ bolle med smør og lidt frugt.
Før aftensmad: En tallerken med forskellige valgmuligheder af grønt som til frokost.
Aften: Det samme som I spiser.
Dessert: Frugt i stykker, eller frugtgrød med mælk.
Du ammer fortsat meget og det er rigtig flot, men din datter har med den alder hun har nu kun behov for ½ liter mælk om dagen og det er alt incl. Det vil sige både ammemælk, en portion yoghurt, ost, mælk på grød osv.
Mælk er godt, men det ligger ikke længere tungt i maven og giver derfor ikke mæthedsfornemmelse på samme måde som rigtig mad. Det er derfor vigtigt at du nu nedtrapper amningen, således at du hovedsageligt kun ammer morgen og aften og derved giver plads i maven til mere mættende mad. Får du ændret dette, så tror jeg bestemt at hun vil spise mere og også sove bedre.
Du skal derfor overveje om hendes behov for sut egentlig er et behov for mad og så forsøge at ændre på dagligdagen, således at hun får mere mættende mad, sover tungere og samtidg kan nøjes med sutten, når hun skal sove og ikke natten igennem.
Rigtig meget held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske