Svar: Mad og beregning af mælkebehov
26. august 2004
Alder:
8 mdr.
Hej
Når du beregner mælkemængden skal du også tælle den mængde mælk i der indgår i et grød/mos måltid. Det vil sige at hvis du laver grøden efter opskriften og bruger 100ml vand, så er der i de industrielt fremstillede produkter, tilsat mælkepulver, så det således svarer til at Anne får 100ml mælk. Den portion yoghurt hun får tæller også med.
Umiddelbart ser det derfor fornuftigt ud.
Jeg får indtryk af at du får mange forskellige informationer og det kan jo forvirre enhver. Så for at gøre forvirringen total:o) vil jeg lige sige at Anne jo i en alder af 8½ mdr. godt kan begynde at tygge og du må derfor godt begynde at tilbyde hende grovere mad.
Det vil sige tilbyde hende grovere grødtyper, som f.eks. havregrød og øllebrød og også nøjes med at mose grøntsager og kartoffel med en gaffel. Når hun vænner sig til den lidt mere faste konsistens og til at tygge, så kan du tilbyde hende bløde rugbrødshapsere til frokost og også gerne lidt kogte ærter, gulerod, majs osv. Det appelerer både til synet og til at hun kan begynde at spise med fingrene,- 'pincetgreb'. FAstere føde har nogen gange en god effekt på børn som kaster op, da maden ligger tungere i maven. Det kræver dog at hun kan tygge den, så hun ikke kaster op, fordi hun 'kløjs' i det:o)
Tilsidst vil jeg lige sige at hun jo har taget fint på, så selv om hun kaster op, så får hun jo også noget indenbords. Og det er fint at I får undersøgt hvorfor hun kaster op og har kontakt til en børnelæge.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske