Svar: Søvn og vågner pludselig om natten
18. oktober 2012
Alder:
2 år
Kære Marianne
Tak for dit brev :)
Der kan være flere årsager til at jeres dreng pludselig vågner og græder om natten. Det kan både handle om at han lige nu oplever verden større og mere farligt. Han er meget bevidst om at I er adskilt om dagen og børn i denne alder kan godt drømme om adskillelse og drømme helt konkret om at blive væk. Derfor vil det ofte netop hjælpe at vi er der for dem, holder dem i hånden og giver dem fysisk kontakt, fordi de på den måde netop mærker at vi er der, at vi ikke har forladt dem.
Mange børn vil i 2 års alderen også begynde at blive bange for mørke, de har glæde af at sove med en lille natlampe og vil ofte have glæde af at døren til børneværelset står åben. De kan også være bange for små dyr og lyden af en summende flue kan gøre dem næsten paniske.
Og så er der også en del børn der får anfald af natteskræk i denne alder. Mareridt og natteskræk er ikke det samme og derfor skal man reagerer forskelligt, alt efter om barnet har det ene eller det andet.
Vores søvn består af forskellige stadier, - vi slumrer ind, sover let, sover dybere og dybt og sover lettere igen og ind imellem disse bølger af let og dyb søvn, ligger periodevist REM-søvn, som er vores drømme søvn.
Mareridt opstår under REM søvn og børn er ofte mellem 3-5 år, når de har mareridt, men det kan godt opstå tidligere. Et barn der vågner af mareridt vil vågne og kalde på mor (eller far), vil græde og vil sidde op og være vågen, når man kommer ind til barnet og barnet vil ofte let lade sig trøste og berolige og falde til ro med jeres nærhed og fysiske kontakt.
Natteskræk opstår derimod under den dybeste søvn og det betyder at barnet sover, når det har anfald af natteskræk. Det betyder at når barnet har anfald af natteskræk, så vil barnet skrige og ikke kalde. Du bliver altså vækket af et barn, der græder højt, og når du kommer ind til din dreng, så vil han ofte sidde op, har måske let åbne øjne, men han vil tale usammenhængende og virke konfus. Et barn med natteskræk vil ofte ikke lade sig trøste, han vil skubbe dig væk og forsøger du at tale til ham, så risikerer du at blive en del af hans drøm, så han bliver mere frustreret og ked af det.
Et barn med mareridt skal trøstes, tages op, holdes om, evt. tilbydes lidt vand at drikke, beroliges og betrygges og have lov til at sove videre sammen med mor og far, hvis det er bange og har brug for den ekstra tryghed. MEN et barn der har natteskræk skal som udgangspunkt ikke tages op og ikke vækkes, men skal hjælpes videre i søvnen med så lidt aktivitet og snak som muligt - netop fordi barnet sover, når anfaldet opstår.
Mareridt opstår ofte sidst på natten, hen mod morgenstunden, hvor natteskræk ofte opstår sidst på aftenen eller først på natten ...
Det kan være en god idé at I bruger lidt tid på sengekanten om aftenen og taler dagen igennem med jeres dreng, så han på den måde får bearbejdet nogle af dagens oplevelser og derved ikke har helt så meget at bearbejde i drømme om natten. Det kan nogle gange gøre at drømmeaktiviteten bliver lidt mindre og søvnen derved også lidt bedre :)
Og så skal I vurdere, hvad behovet er om natten. Hvis han har brug for jeres tryghed og nærhed, så må han få det. Det er som udgangspunkt dog en god idé at holde fast i at han falder i søvn i egen seng og også vågner i egen seng om morgenen. Det er rigtig fint hvis I kan få ham til at blive i egen seng på eget værelse om natten, så han ikke får en vane med at vågne op og komme ind til jer - hvis han egentlig ikke har brug for det, men det netop er af vane. Derfor er det fint at du forsøger med madrassen i værelset .. Når det er sagt, så tænker jeg dog også at du ikke behøver være hos ham hele natten - mon ikke du kan lære ham at sove uden at holde dig i hånden, så du er der, beroliger ham osv. når der er brug for det, men så han også lærer at sove uden mors hånd. Det kunne være en rigtig god idé at arbejde på at få erstattet din hånd med en puttebamse, så han har en substitut for dig :)
Jeg kan godt berolige far med at mor ikke behøver sove hos Gustav til han er 8 .. til gengæld, så kan det godt være at han, når han er 3 år og får en åben seng, som han kan stige ud af - selv vil søge jer og lægge sig på en madras på gulvet i soveværelset - men det kan jo også være okay :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske