Brev:
Søvnrytme ved grød-start
18. oktober 2012
Alder:
5 mdr.
Søvnrytme ved grød-start
Hej Helen,
Tak for dit svar om mavekneb. Vi startede med zoneterapi og skift af d-dråbe mærke og det var nok til at vores søn ikke længere døjer med mavekneb - det er så dejligt. Nu tar han nogle gode hvil uden at ligge på maven og jeg kan fint putte ham i barnevognen.
Han er nu lidt over 5 måneder og jeg planlægger at starte op på grød i weekenden, hvor hans far også er hjemme. Han er, som jeg tidligere har nævnt, et "sove-barn" og min vurdering er, at han er mest oplagt omkring middagstid. Problemet er dog hans søvnrytme, der stadig er meget uigennemskuelig.
Han vågner typisk mellem kl. 5-6 og blir ammet, sover videre og vågner omkring kl. 8-9 og blir ammet igen. Så er han typisk oppe i omkring 2 timer inden han blir puttet igen og så sover han gerne omkring 3 timer. Når han vågner blir han ammet og har ca 2 vågne timer igen inden han gerne tar en power nap på max en time for ikke at blive overtræt. Han blir puttet omkring kl. 20-21 og vågner så igen omkring kl. 5-6. Hans rytme i løbet af dagen kommer meget an på hvornår han vågner efter en god nats søvn og det kan være alt fra kl. 4-7 og derfor har jeg svært ved at overskue hvornår jeg kan give ham grød omkring middagstid.
Jeg har din bog "børn & mad" og har studeret dagsplanen 4-6 måneder. Jeg ved godt at jeg kun skal bruge det som vejledende, men jeg har svært ved at forestille mig hvordan jeg får ham ind i en rytme når hans søvnbehov svinger så meget. Planlægger jeg grøden efter hans lur eller luren efter grød?
Jeg er ikke en mor der har konstant har planer, men hver anden uge går vi skiftevis til salmesang, babysvømning og stimulastik. Skal jeg uanset planer give ham grød på samme tidspunkt hver dag og så made ham hvor end jeg er?
Jeg har netop haft besøg af mødregruppen og vi kom til at snakke om amning og moderens vægt. Inden jeg blev gravid vejede jeg 52 kg og tog 11 kilo på i løbet af graviditeten. På nuværende tidspunkt vejer jeg 50 kg og de andre piger fortalte, at når jeg har tabt mig i forhold til det jeg vejede inden jeg blev gravid er det ikke godt at jeg ammer min dreng. Er det virkelig rigtigt? Han er 74 cm lang og vejer 9,7 kg så jeg må jo ha haft mælk nok til ham. Under alle omstændigheder skal vi jo igang med grød, men jeg får da helt dårlig samvittighed.
Jeg glæder mig endnu engang til at høre fra dig.
Hilsen Lulu