Svar: Søvnrytme ved grød-start
18. oktober 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Lulu
Tak for dit brev :)
Når du begynder med grød, så vil det være rigtig fint at starte op enten formiddag eller til frokost. Det er bedst at starte om dagen.
Du fortæller at han vågner omkring kl 8-9, er vågen i et par timer og sover igen i ca. 3 timer. Du kan derfor vælge at give ham grød f.eks. kl 10 eller kl 14 - det må passe ca med den dagsrytme I har.
De første par uger betyder det ikke så meget om maden gives på præcist samme tidspunkt, her er det vigtigste at han kommer igang, smager og har overskud til at prøve at spise lidt af en ske. Men stille og roligt vil det være en god idé at jeres dage ligner hinanden mere og mere. Det er med til at påvirke hans indre ur, det er med til at give ham en fornemmelse af mæthed og sult og det vil naturligt påvirke hans indtag af mad og dermed også påvirke hans søvn hele døgnet. Selv voksne trives ofte bedst med mad til nogenlunde faste tider og små børn skal hjælpes med en rytme. Det sikrer også at barnet får det antal måltider, mælk, søvn osv. som barnet har brug for.
Jeres dag starter forholdsvist sent og det må den gerne. Din dreng må godt have en sen rytme, hvor han står sent op og sover sent hele dagen igennem, hvis I alle trives med dette. På sigt vil han dog sandsynligvis skulle op lidt før og hen af vejen vil I sandsynligvis skulle arbejde på en rytme, som passer med at han skal i dagpleje eller vuggestue, du skal møde på arbejde osv. Måske vil han selv ændre rytme hen af vejen og måske skal du hjælpe ham ved f.eks. at vække ham om morgenen, så I ikke starter dagen senere end kl 8 .. Han skal stille og roligt have morgenmad, frokost, eftermiddagsmad, aftensmad osv. og på den måde ændrer rytmen sig over tid. Og ja, på sigt vil det derfor også være godt at han tilbydes mad, selvom I er til salmesang, rytmik eller andet.
Så lige nu planlægger du grøden efter hans lur og hvornår han er parat og virker til at have overskud til at prøve skemaden, men stille og roligt vil det være rigtig godt at du forsøger at skabe en rytme, hvor han dagen igennem spiser, sover, leger og er aktiv til nogenlunde faste tidspunkter og det starter ofte med et fast stå op tidspunkt om morgenen og et fast puttetidspunkt om aftenen :)
Med hensyn til mødregruppen og udtalelsen om at du ikke må amme - sikke noget. Du må gerne amme din dreng. Det sker at amning tærer så meget på kvinder, at man vælger at fraråde amning, at moren simpelthen bliver for tynd og for utilpas. Det er sjældent og det lyder ikke til at være tilfældet hos dig. Du lyder til at være meget slank og måske spinkelt bygget - men du lyder til at have det godt og din dreng lyder bestemt ikke til at mangle noget :) Hvis du er usikker på om amningen tærer for meget på dig, så drøft din vægt og dit velbefindende med din læge :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske