Svar: Pige på 4 år vågner ofte om natten
18. oktober 2012
Alder:
4 år, 6 mdr.
Kære Fie
Tak for dit brev :)
Det lyde som om at jeres datter vågner fordi hun drømmer. Hun bliver vækket af en drøm, søger jer og har lige brug for at mærke at I er der, beder om lidt vand, skal tisse eller lignende og derefter kan hun så sove videre.
Om I skal holde fast i at hun er på eget værelse eller om hun skal sove hos jer - tja, jeg tror der er ligeså mange svar på dette, som der er forældre.
Et eller andet sted så tænker jeg, at det kommer an på, hvordan hun virker til at sove bedst. Det er som udgangspunkt rigtig godt ,hvis hun falder i søvn i egen seng på eget værelse og forbinder det med stedet, hvor hun sover. Det er vigtigt at hendes putteritual er trygt og rart og der, hvor I ønsker hun skal sove.
Og så skal I vurdere om det passer jer at gå ind til hende, når hun vågner. Hvis I har det godt med det, så kan I roligt fortsætte sådan. Det vigtigste er at hun mødes, beroliges og betrygges i at hun godt kan sove videre - og ja der er højst sandsynligt tale om en periode, men den kan dog godt varer længe ... Eller om I hellere vil have at hun søger jer om natten, så I ikke behøver vågne. Her kan løsningen være en madras på gulvet i soveværelset, og når og hvis hun vågner, så kan hun tage sin dyne og pude med og sove videre på madrassen i soveværelset. I kan altså godt lære hende at hun kan komme ind til jer, men at hun ikke behøver vække jer og en madras på gulvet kan være en god mellemstation fremfor at ligge i smørhullet mellem mor og far.
Det er en balance, hvor hun på den ene side naturligt skal fornemme, hvad der forventes af hende - at hun godt kan sove uden at I behøver være helt tæt på hende, men hvor I naturligvis også skal sikre jer, at hun ikke føler sig sendt væk eller får fornemmelsen af at I ikke vil hende ...
Når man er fire år og en tænksom lille pige, så kan man godt sætte lidt ord på sine tanker og følelser og derfor kan I godt prøve at tale lidt med hende om, hvordan hun har det, når hun vågner om natten og hvad hun har brug for - det kan sagtens tænkes at hun f.eks. kunne sige "jeg vil bare gerne vide at I er der" og hvis det er behovet, så vil det f.eks. være fint at holde fast i at hun sover i egen seng på eget værelse hele natten. Modsat, hvis hun siger "jeg føler mig alene", så kan det være udtryk for at hun gerne vil kunne komme ind til jer ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske