Brev:
Problemer med puttetid
18. oktober 2012
Alder:
4 mdr.
Problemer med puttetid
Hej Helen!
Tak for en dejlig brevkasse som giver svar på mange spørgsmål. Her kommer mit:
Vi er en familie på 4. Yngste medlem er lillesøster på 4 mdr. Storebror er 3½ år. Og så er der mor og far. Vi har problemer med putning af lillesøster hver aften. Hun har endnu ikke en hel fast rytme, men en typisk aften forløber sådan:
Er træt (pylrer, gnider øjne) ved 19-20 tiden. Får nattøj på, dæmper belysningen og så en flaske på 100-150 mme i soveværelset (som også er hendes værelse pt). Skal lige indskydes at hun ud over denne flaske ammes resten af dagen. Når hun ikke falder i søvn med flasken ligger hun ved mig kort tid, hvor hun så falder i søvn med bryst i mund. Det går endnu ikke rigtigt at putte hende uden mad, men det er muligt det er os selv der er skyld i det.
Når hun så sover så er det altid kun 20-30 min. Så er hun lysvågen! Glad, smilende. Ikke interesseret i mere mad, vil bare gerne op. Og det kommer hun så. Op i stuen ca. 1-1½ time hvor jeg så prøver forfra (denne gang kun med amning). Nogle gange falder hun (OG JEG) i søvn her men andre gange skal vi lige igennem cirkusset en gang til. For det meste er hun glad om end noget kontaktsøgende, når hun er oppe om aftenen. Om dagen er hun meget veltilpas og udvikler sig som hun skal. Hun tager som regel en meget lang middagslur (3-4 timer) og nogle dage er det den eneste lur hun får – det er de dage hvor hun f.eks vågner kl 09 om morgenen.
Ang. nattesøvn sover hun ca. 23-08.30. Ammes kl 23, 03, 05, 07 (dog ikke altid hun spiser så meget, bruger nok meget mig som sut da hun desværre ikke vil tage rigtig sut!). Er hendes powernap om aftenen efter flasken mon egentlig bare en lur og ikke der hun har brug for at starte nattesøvnen?
Vi kunne jo enormt godt tænke os at hun sov et langt stræk (mere end de 20-30 min) når hun bliver puttet om aftenen. Aftenen går udelukkende med putning og babyunderholdning og ingen mor og far tid. Vil det mon hjælpe at give hende vælling i flasken? Skal vi gå i gang med skemad så hun er mere fyldt op (har prøvet majsgrød én gang og det gad hun godt)?
Vi er ikke meget for at hun skal græde sig i søvn og slet ikke når storebror sover i værelset lige ved siden af. Men er det mon nødvendigt at lade hende ligge, græde/skrige lidt mens jeg er ved siden af hende uden at tage hende op? Kan ikke lige forestille mig at hun nogensinde vil lægge sig til at sove af sig selv men må jo komme!? Er et muligt at hun skal være lidt ældre før vi sætter ind?
Og så er der lige det med at hun på et tidspunkt skal ind til storebror og sove, da vi kun har et børneværelse. Har nogle gode ideer til hvordan og hvornår dette skal foregå? Jeg tænker at det er så bøvlet at putte hende at der kommer til at gå længe selvom vores sp allerede ved 6 ugers besøg synes vi bare skulle gøre det med det samme.
Med venlig hilsen
Maria