Svar: Putning
20. oktober 2012
Alder:
10 mdr.
Kære Tina og lille Sirius
Tak for dit brev :)
Det er en periode I skal igennem og det handler lige nu om at Sirius går igennem separationsfasen. Det betyder at han har en stor motorisk uro og har meget svært ved at slappe af i kroppen. Han har fysisk svært ved at finde ro og det er helt typisk at han derfor lægger sig op i kravlestilling og ikke kan finde ud af at blive lagt ned og slappe af.
Nogle gange kan det faktisk hjælpe at putte ham på maven og så sætte sig ved siden af ham og holde hænderne på ham, nusse ham på ryggen og ned over blenumsen og blive ved og ved med at lade ham mærke dig, fordi din berøring på ryg, numse og ben gør at han kan slappe af ...
Andre gange er han bare ikke rolig nok og så er det helt okay at du gør som du gør, tager ham op, beroliger ham, evt. går ud med ham og så prøver igen lidt senere. Det lyder helt fint det du fortæller og måden du tackler det på.
Det kan også nogle gange være en idé at du triller ham i barnevognen, hvor du så skal starte med at lade ham sidde op. Han skal kikke på verden, mærke vinden i ansigtet, suge til sig af indtryk og så først lægges ned, når han tydeligt viser sig parat. Det kan her være en idé at lægge mærke til klokken og hvornår han egentlig er parat til at sove. Hvis du f.eks. kører med ham kl 13 og han først sover kl 13.30-14, så putter du ham måske for tidligt og vil have større held med at få ham til at overgive sig til søvnen, hvis du prøver at putte ham 20 eller 40 minutter senere.
Netop i denne alder vil rigtig mange børn have svært ved at overgive sig til søvnen. De vil hellere følge med, de vil opleve og dagen skal ikke soves væk. Men får de lov til at være vågne lidt ekstra og søger vi for at fylde dem rigtig godt op med stimuli både motorisk og mentalt, så vil de ofte falde i søvn, når vi så putter dem - for de har stadig brug for søvnen. Og det er helt okay at han lige brokker sig og lader dig vide at han ikke vil sove, og at du så holder fast i at han skal sove nu, fordi du godt kan mærke at det er tid - og netop med hænder, kærtegn osv. så overgiver han sig og ender med at sove godt :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske