Brev:
Kampen om søvn
21. oktober 2012
Alder:
2 mdr.
Kampen om søvn
Kære Helen
Jeg blev mor til en skøn pige for 9 uger siden. En efternøler med tvillingesøstre på 7 år. Hun er en fremmelig pige, der startede med sociale smil og lange intense øjenkontakter som 3uger gammel. Både læge og sundhedsplejerske har også påpeget, at hun er ualmindelig opmærksom og nysgerrig, hvilket jeg anser som positivt. Dog er hun begyndt at virke overvældet og pylret og er svær at få til at sove.
Jeg tror sutten kunne hjælpe os meget, hun vil ikke tage den og jeg har købt alle forskellige udformninger og materiler, men hun vil ingen af dem. Kan jeg gøre andet end at prøve til? Far sider nogle gange og leger med hende med sutten, for at lokke den ind. Og jeg har prøvet at liste den ind tæt op ad mit bryst, men intet virker.
Hun er så småt begyndt at komme ind i en rytme: vågen ved 7 tiden (formiddagen er noget rod) middagslur med gåtur i barnevognen 11.30 - ? (eftermiddagen er noget rod) og i seng kl 20.00-24.00 (resten af natten er noget rod).
Til lurerne bliver hun svøbt og tilbudt bryst, men det ender altid med, at vi vandrer frem og tilbage i stuen med en svøbt grædende baby, og der er ikke noget øjeblik lige inden søvnen, hvor hun kan lægges. Hun går fra skrig til dyb søvn på et øjeblik. Hun sover let (max. En time, hvis hun får lov at gumle på brystet) og er også meget lydfølsom, hvilket jeg prøver at undgå ved konstant larm såsom musik, tørretumbler etc. Hun sover ofte i min favn om dagen, da hun vågner, når hun kommer i liften. Når hun vågner er hun pylret.Hun holder ofte 45-60min, før hun er soveklar igen. Jeg ved ikke om det er normalt for en 2 måneder gammel baby? Al vugningen, gråden og pylret er afbrudt af en gåtur med barnevognen til middag, som hun har accepteret og ikke græder i.
Det virker som om, at hun suger alle indtryk til sig og derfor bliver overstimuleret og ikke kan kapere mere, men jeg ved ikke hvordan jeg skal undgå dette. Hun vil som regel kun hænge på arm og kigge eller sidde og pludre på skødet med en af os. Vi forsøger også med legetæppe og uro, som hun har været meget interesseret i, men hun er, den sidste uges tid, bare blevet meget utilfreds og har brug for at være hos os hele tiden. Kan det være tigerspring, selvom hun er 9 uger? Hun er gået fra at være en glad baby på legetæppet til at være en pylret pige på armen.
Kan jeg skabe bedre, måske længere vågentid for hende? Og hvad med at falde i søvn? Jeg er ked af, at hun skal græde sig i søvn hele tiden, men jeg har prøvet at putte eller vugge hende ved 1., 3. og 5. gab. Hun vil bare ikke overgive sig til søvnen uden kamp. Og kan hun blive skæv i ryggen af at sove for meget i vores favn? Jeg tænker at det lige underlag i liften er bedre? Og så vil jeg også gerne kunne lægge hende, så jeg har lidt tid for mig selv i løbet af dagen.
Jeg er begyndt med fast putteritual om aftenen, men da hun allerede ved 17 tiden viser første træthedstegn og sjældent falder til ro før kl 20.00, så er det svært at skabe gode associationer med massage, hygge, sang og sutteklud, da det er en lang vugning i favnen på os. Dette går desværre også ud over den tid, hvor jeg også gerne vil tilgodese mine to store piger lidt. Når hun endelig falder i søvn om aftenen bliver hun uden problemer lagt i liften og sover gerne 4 timer, hvilket er dejligt. Men herefter kører hun 1 times intervaller indtil morgenen. Hun græder ikke ved putningen om natten, men har brug for brystet (ofte kun for at gumle i 3min) for at kunne sove videre! Og her savner jeg sutten! Hun sover i liften ved siden af mig i sengen og far er midlertidigt smidt ud, så han kan få nattesøvn og overskud til vores store piger. Jeg har prøvet at have hende, uden lift, ved siden af mig i sengen, men det fungerer ikke for nogen af os. Kan jeg jeg forlænge hendes soveperioder om natten? Jeg har prøvet amning-pusle-amning, men hun vågner så meget ved at få skiftet bleen, at det giver endnu en skrigetur for at falde i søvn, hvilket jeg gerne vil undgå.
Jeg er panisk angst for at vænne hende til dårlige sovevaner som vugning etc., da mine mine tvillingepiger sov dårligt det første år, hvilket tog hårdt på os. Men kan hun få dårlige vaner nu?
Hun hænger generelt meget i brystet. Som sagt, bruges jeg som sut en stor del af natten og i dagssøvnen. Om dagen ammer jeg hende, når hun vågner og inden hun skal sove, hvilket er ofte, når hun kun er vågen en time af gangen. Derudover kan jeg også amme en gang imellem ’vågne’ og ’falde i søvn’. Jeg føler, at hun bruger brystet som tryghed og at verden hurtigt bliver for uoverskuelig og hun derfor søger brystet. Hun gumler også ofte i stedet for at spise. Hun bliver meget sur, hvis ikke hun bliver lagt til brystet, når hun søger, hvilket fastlåser mig herhjemme. Her savner vi igen sutten. Hun virker dog ikke til at have mavekneb ved den hyppige amning, men til gengæld gylper hun en del. Hun tager også fint på, så min mælkekvalitet skulle være fin.
Det var de mange spørgsmål om min lille guldklump.
Hilsen Maj