Svar: Kampen om søvn
21. oktober 2012
Alder:
2 mdr.
Kære Maj
Tak for dit brev og tillykke med lillesøster, hvor dejligt at I har fået en lille pige mere og hvor dejligt at høre fra dig igen :)
Det lyder som om at I har fået en meget opmærksom lille pige, der rigtig gerne vil følge med og som har lidt svært ved at koble fra, når hun skal sove. Det lyder derfor som om at hun skal hjælpes lidt med dette og det er helt okay - sådan er der mange børn der er ... Og ja, det ville naturligvis være dejligt, hvis hun ville have en sut, men det er hun ikke meget for og sådan er der også børn der er ... Nogle børn foretrækker den ægte vare og vil ikke sutte på hverken silikone eller gummi og det kan man jo ikke fortænke dem i - der er også en grund til at det hedder en "narresut":) I kan naturligvis fortsat forsøge, måske vil hun pludselig tage imod den, men der er ingen garantier og det lyder som om at I allerede har forsøgt alt.
Rigtig mange børn vil i jeres datters alder have en periode sidst på dagen, hvor de er søgende, mere urolige, grædende og ofte søger brystet mere hyppigt. Og du skal være opmærksom på at din datter hører alt. Evnen til at lukke lyde ude, har hun endnu ikke, så måske kan du hjælpe hende til mere ro sidst på dagen, ved at medtænke mere ro hele dagen igennem.
Når du hører radio, så synger du med på en sang, du godt kan lide, så kommer der noget du ikke hører, så siger de noget interessant som igen fanger din opmærksomhed og så er der igen noget du ikke hører ... Det er den evne din datter ikke har og det betyder at hun hører det hele.
Derfor vil det være en rigtig god idé at du i løbet af dagen forsøger at stille din datter i liften, når hun skal sove. Så hun feks. sover i soveværelset og ikke i stuen. Det vil også være en rigtig god idé at du ikke har TV, radio osv. kørende hele dagen, men sørger for at slukke det, så der er ro. Det er på samme måde en god idé at vænne hende til at sove i barnevognen, så hun kan stå i haven, når du skal lave noget praktisk, som måske larmer lidt.
Det skal ikke forstås sådan at du skal slukke for alt - det er ikke meningen at hun skal vokse op i en "døv verden". Hun kan høre og er født med en hørelse og derfor skal alt ikke være fuldstændig stille, men når hun skal sove, så er det fint at du forsøger at skærme hende lidt og stille hende afsides.
Du fortæller at hun sover bedst hos dig og derfor kan du overveje om lidt hjertelyd måske vil hjælpe hende til ro. Du kan f.eks. købe en doodoo bamse eller du kan downloade en app der kan afspille hjertelyd, som så kan berolige hende, når hun skal sove - ligesom når hun ligger hos dig.
Det vil være en rigtig god idé at svøbe hende, fordi det vil gøre at hun føler sig omsluttet og tryg. Skiftet fra din favn og ned i liften eller sengen føles heller ikke så voldsomt, hvis hun er svøbt. Hun vil stadig føle sig hold om, men det vil være af et klæde og ikke af dine arme.
Det vil være en god idé at du starter med at amme hende og herefter skifter hende og svøber hende - og så ammer du hende igen imens hun er svøbt. Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun er stadig svøbt og du er hos hende. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Puttes hun i liften så sving liften stille og roligt frem og tilbage, lul hende i søvn med lidt vuggende bevægelser, det er helt okay med den alder hun har :)
Det er vigtigt at hun får mælk som en naturlig del af sit putteritual. Det er godt at være opmærksom på at hun skal være mæt når hun skal sove og at hun således altid skal ammes inden hun puttes. Og samtidig med at du putter hende, må du godt nu forsøge med små faste ritualer - det vil sige svøber hende, måden du kærtegner hende på, luller hende i søvn osv. Jo mere ens du kan gøre det hver gang, jo mere vil det give hende tryghed og forberede hende på at det er puttetid fremover. Jo mere hun bliver forberedt på hvad der nu skal ske og jo bedre vil hun kunne overgive sig til søvnen fremover og også sove godt.
Derudover vil det være rigtig godt, hvis du kan prøve at lægge mærke til hendes bevidsthedstilstande. Det er sådan at små børn har forskellige bevidsthedstilstande, som det vil være godt for dig at kende til, fordi det fortæller dig lidt om hvornår du skal putte din datter.
Stille årvågenhed: Er der hvor din datter ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Hun ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, hun kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at hun har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at hun har behov for at sove.
Gråd: Hun begynder at græde, hun hun har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at hun nu er ved at være sulten. Måske vil hun gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk hun har fået bundfælle sig.
Døsig: Når hun er træt og har brug for at blive puttet. Døsighedssignalerne kan også ses lige der, hvor hun er ved at vågne lidt op fra en lur. Hun bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, hun rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og hun ruller med øjnene. Det er i denne periode at hun skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte hende på dette tidspunkt, så giver du hende mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Jeres datter har et naturligt stort behov for at være jer nær, mærke jer, få fysisk kontakt, hun har et naturligt stort behov for tryghed. Det er naturligt i forhold til hendes alder og det er helt okay at give hende masser af nærhed, når hun skal sove. Hun er stadig bare en lille pige, som har brug for hele tiden at føle sig hundrede procent tryg :)
De fleste børn vil i denne alder have brug for 15 ½ times søvn i døgnet. Det vil ofte være sådan at barnet sover f.eks. 5 ½ time samlet i løbet af dagen og 10 timer om natten. Nogle børn sover lidt kortere om dagen og sover længere nattesøvn, andre børn sover lidt mere om dagen og sover så kortere nattesøvn - det er helt okay, den fleksiblitet må være der.
Nogle børn sover i denne alder 2 lange lure i løbet af dagen, andre sover 3-4 mindre lure - det er også helt okay, det vigtigste er at hun samlet får den søvn, som hun har behov for og at hun virker til at trives.
Mange børn vil i denne alder have behov for at øge mælkemængden lidt. Hun er fysisk så stor at din produktion skal sættes lidt op og dette viser hun ofte ved at die lidt hyppigere om natten. Det kan godt være derfor du oplever at hun søger brystet lidt ekstra lige nu. Du kan naturligvis godt forsøge at amme hende ekstra i dagtimerne i håb om at hun så derefter ikke behøver søge brystet helt så hyppigt om natten, men kan sove måske bare ½-1 time længere inden hun melder sig igen.
Jeg vil anbefale dig at købe min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan du læse om hvad du kan forvente af din datter med den alder hun har nu og i tiden frem, så du ved om I arbejder i den rigtige retning og har realistiske mål. Med tvillinger der har sovet dårligt, så er det naturligvis ekstra vigtigt for dig at få skabt gode søvnvaner nu, men det er også vigtigt med realistiske mål, hvis det skal lykkes:)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske