Svar: Søn på knap 6 mdr. vil pludselig ikke spise grød
21. oktober 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev og velkommen til :)
Nogle gange går det med skemaden lidt for hurtigt og så kan man desværre risikere at barnet lukker munden i .. og måske er det tilfældet hos jer. Jeg kan ikke se, hvor store mængde skemad du giver din dreng, men det kan være en god idé at holde mængden på et minimum, så han ikke får for meget, så han ikke føler sig for proppet. Det er således bedre at give ham f.eks. ¾ dl skemad 3 gange dagligt end 1½-2 dl. skemad af gangen, vand af kop og derudover også stadig rigtig meget mælk.
Det kan nogle gange være en idé at gå tilbage til at give to skemåltider igen, så han får grød til frokost og grøntsagsmos til aften ... Du må også gerne beholde de 3 skemåltider, så du giver grød morgen og grøntsagsmos frokost og aften.
Måske er han ved at få tænder? Det kan også være en forklaring på at han pludselig vægrer sig overfor skemaden ... Eller måske er han ved at blive syg. At børn vægrer sig overfor maden kan godt være et af de første tegn på at sygdom er på vej.
Derudover så kan det også handle om at han synes det er ved at være lidt kedeligt og smager lidt for meget af det samme. Heldigvis giver 6 måneders alderen nye muligheder smagsmæssigt og du vil kunne introducere mange nye fødevarer. Han vil f.eks. kunne begynde at få lidt havregrød eller øllebrød. Indtil han bliver 6 måneder kan du dog med fordel prøve med f.eks. boghvede grød eller quinoagrød. Lav grøden af flager og få en lidt mere fnugget konsistens - som i sig selv vil være noget nyt.
Lav f.eks. quinaogrød med puré af æble og papaja, - opskrift finder du i min bog "Helens bog om børn og mad".
Mad i hånden vil også være en rigtig god idé - lige nu kan du give ham f.eks. agurk i hånden som han kan gumle på og når han bliver 6 måneder kan du give ham frugtbåde, brødskorper og lignende, som han kan sidde og gumle på inden du tilbyder ham skemaden. Det kan også appellere til lysten til at spise.
Når han bliver 6 måneder skal grøntsagsmosen også varieres yderligere og du skal igang med kød og fisk i mosen. Det giver igen nye smagsvarianter og dermed bliver det igen nyt og spændende at spise ...
Så lige nu arbejder tiden også for jer :) Så prøv med grød af boghvede og quinoa, med en fnugget konsistens, - giv kun grød en gang dagligt og prøv med grøntsagsmos - gerne mere variation, flere typer grøntsager. Prøv med lidt agurk i hånden at sidde med selv - og hold så mængden af skemad lidt nede, så han ikke føler sig alt for proppet, men stadig har plads i maven til at drikke nok mælk :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske