Svar: Søvnunderskud
21. oktober 2012
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære Sussi
Tak for dit brev og dine pæne ord til mig - og velkommen til :)
Det lyder som om at jeres dreng ikke helt er parat til at undvære middagsluren og måske er det også for meget at gå fra 1.5-2 timers middagslur til helt at skulle undvære. Jeg tænker derfor om man kunne overtale jeres dreng til en kortere lur eller evt. en hvilepause, hvor han ikke behøver sove, men "bare skal hvile sig". Hvis han så falder i søvn, så er det fint - og så kan han vækkes, så middagsluren ikke varer mere end måske 1 time. Hvis han ikke sover, så er det også helt okay, så har krop og hjerne lige fået mulighed for at slappe af, finde ro og koble lidt fra.
De fleste børn vil når de er 3 ½ år gamle have brug for ca. 12 timers søvn i døgnet, som du også nævner og derfor er det naturligt at han er træt. Han sover jo ofte kun 10 timer om natten og det er ikke nok for ham. Jeg tænker derfor at muligheden for et middagshvil vil være en idé ...
De fleste 3 årige vil have behov for en middagspause 7 timer efter de er stået op, så hvis han står op kl 05, vil det passe med et middagshvil mellem kl 12-13. Det kunne være en idé at prøve dette. Til de meget tænksomme, talende og selvbestemmende børn kan man nogle gange lave en aftale om at de i en overgangsperiode får et middagshvil hver anden dag - f.eks. mandag, onsdag og torsdag. Det kan være en aftale, som de kan forholde sig til og som de kan acceptere - en slags kompromis netop fordi overgangen fra lur til ingen lur, kan være rigtig svær.
Nogle gange kan det hjælpe at forklare barnet, hvornår hviletiden stopper. Man kan sætte et ur til at ringe eller man kan sætte en cd eller lignende på og aftale at når musikken stopper, så er det tid til at stå op - det kan hjælpe børn at vide at hviletiden har en begyndelse og en slutning. Falder han så i søvn, så har han brug for det, og her skal du så sørge for at vække ham blidt, når hvile/sovetiden er ovre.
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske