Svar: 3½ år og renlighed
23. oktober 2012
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære Frejas mor
Tak for dit brev :)
At blive renlig er en proces, der for mange børn tager tid. Det er vigtigt at barnet er både fysiologisk og mentalt parat og det er, som du skriver, vigtigt at man ikke pacer barnet eller presser barnet til noget, hvis det ikke er parat. Det er altid bedst at træne renlighed og det går ofte lettest, hvis barnet selv kommer og meddeler at det har lyst til at prøve .. Jo mere man kan samarbejde, jo bedre er det - det er her den mentale parathed kommer ind :)
Den fysiologiske parathed handler blandt andet om at hun skal kunne holde sig i mindst 3 timer. Derfor kan det være en idé at tjekke din datter ble med tre timers mellemrum i en periode, for at se om bleen er tør.
Jeg anbefaler altid at man beholder bleen på. Det er altid et nederlag med våde bukser og det har hun ikke brug for. Og så anbefaler jeg at man indfører faste toilettider. Det vil sige, at hun tisser (eller forsøger) som det første om morgenen og som det sidste inden hun skal i seng og når man har gjort det i en periode, så indfører man faste toilettider i løbet af dagen - at man altid tisser i forbindelse med måltiderne, at man tisser inden man løber ud for at lege, inden man kører op for at handle osv.
Og det er her vigtigt at man ikke spørger "skal du tisse?", for så er svaret ofte nej og barnet tisser få minutter efter. I stedet skal man tage hende i hånden og sige "Kom vi skal lige tisse inden vi kører", gå med hende ud på toilettet og sørge for at hun forsøger at tisse. Kommer der noget, så er det super, kommer der ikke noget, så roses hun for at forsøge. Er bleen våd, så var det godt hun havde den på, og så får hun bare en anden på, er bleen tør, så er det også godt, for så kan den bruges igen. Uanset hvordan det går, så er det altså positivt.
Det lyder for mig som om at I godt kan forsøge at give renligheden en chance og du må godt tale med din datter om, at hun nu skal prøve at tisse på toilettet. At I vil hjælpe hende med det, at du vil hjælpe hende derhjemme og pædagogerne vil hjælpe hende i børnehaven, så I i fællesskab vil prøve at se om det kan lykkes. Du kan forklare hende at hun har en blære, en lille pose med tis som skal tømmes og du kan læse bøger om hvordan kroppen fungerer. Og fortælle hende at det er en "drilleblære", som ikke altid kan finde ud af det. Nogle gange tisser den, når den ikke skal og andre gange kan den ikke finde ud af at tisse, når den skal ... og I skal hjælpe drilleblæren med at finde ud af det.
For mange børn er det en stor hjælp at tale om "drilleblæren", fordi det fjerner deres skyldfølelse. Det er ikke dem, det er galt med, det er ikke fordi de ikke kan finde ud af det, det er drilleblæren og sammen hjælpes I med at få den til at finde ud af det :)
Og hvis det så ikke går, og hun viser sig ikke at være parat, så må det være sådan og så må hun have mere tid.
Når mormor og andre kommenterer på det, så svar som det er "det arbejder vi på, og det skal nok komme" og inddrag din datter i kommentaren, ved at kikke på hende og sige "ikk´skat?!", så hun hører at du bakker op og at I samarbejder om det, præcist som du har lovet hende - netop så hun ikke føler sig forkert.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske