Svar: Søvn- og spiseproblemer, spiser store dele af måltider i søvne
23. oktober 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev og dine mange detaljer :) Og velkommen til - det er rigtig godt du skriver, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det er godt at jeres datter nu behandles mod refluks og at du kan mærke at det virker. Det er sandsynligvis en stor medvirkende årsag til de problemer I har haft omkring hendes spisning lige fra start. Men, når det er sagt, så tænker jeg dog også om du mon nogensinde har hørt om det man kalder "high-need-babies"?
Egentlig bryder jeg mig ikke om at sætte sådanne betegnelser på børn, men jeg ved at det hjælper mange forældre. Det handler om at vide, at man ikke gør noget galt og at der ikke er noget i vejen med ens datter - men at hun er som hun er, fordi det er hendes personlighed - det er måden hun er på.
High need babies har et meget højt aktivitetsniveau. De er rigtig meget på, de sover ofte ikke særlig længe af gangen, deres søvnbehov er generelt lidt mindre end andre børn på samme alder. De bliver let irriterede og de er meget følsomme overfor forandringer. De kan vågne med et skrig fordi de er sultne og samtidig kan de også være for ophidsede til egentlig at mærke, når maden er der. Det er ofte sådan, at når man vil give barnet mad, så vil hun ikke spise - men nøder man hende nok, ja så tager hun pludselig flasken og sluger 150ml.. hvorfor så stritte imod? - Fordi hun simpelthen har svært ved at fornemme, hvornår hun er mæt, og hvornår hun er sulten.
Det kan tit være rigtig svært at opfylde disse børns behov og man kan som forældre meget hurtigt få en følelse af ikke at slå til. På den ene side så kræver barnet rigtig meget stimulation, kræver at man aktiverer og er om det hele tiden og på den anden side, så får disse børn meget let, så mange indtryk at de har svært ved at bearbejde dem. Så bliver det hele pludselig for meget. Man kommer derfor meget let til at stå i en situation, hvor man enten kommer til at overstimulere og give for mange indtryk eller hvor man kommer til at understimulere og skærme for meget. Det er som om at intet af det man gør rigtigt virker, uanset hvad man gør, så klynker barnet og er utilfreds og det er bestemt ikke nemt og bestemt svært at håndtere :)
Helt overordnet set, så kan man jo sige at alle børn et eller andet sted er High-Need. Det har alle behov for at vi som forældre er opmærksomme på, hvornår de er trætte, sultne, skal stimuleres, skal hjælpes med at finde ro. Men mange børn har behov for hjælp til dette på få områder - barnet skal f.eks. have hjælp til at sove, men spiser i øvrigt fint.. Men high need babies de har ligesom behov for ekstra hjælp på alle områder og derfor er det så hårdt.
Når jeg læser din beskrivelse af jeres lille pige, så tænker jeg at hun måske er en "high need baby". Hun er en lille pige, der kræver lidt ekstra både hvad angår hendes indtag af mad, søvn, stimulation osv. og jeg tænker at det vil hjælpe dig at høre dette ... Læs også meget gerne min nyeste bog "Helens bog om gråd og trøst", hvor jeg blandt andet beskriver disse børn.
Og lad mig så svare på dine spørgsmål :)
Din datter må meget gerne spise sin flaske i søvne eller halvt slumrende. Det gør ikke noget, - det vigtigste er at hun får sin mælk. Det er sådan det fungerer bedst og det er okay. Hun vokser fra det og skal nok lære at indtage sin mad og sin mælk imens hun er vågen, det kommer - netop i takt med at hun bliver ældre, spiser mere og mere rigtig mad, begynder at spise selv, kunne drikke af en kop osv. så vil det ændre sig. Og lige nu er det vigtigste at hun får mælk/væske og trives bedst muligt.
Det er naturligt at hun har brug for ekstra hjælp, når hun skal sove. Hun er så meget på at hun har svært ved at overgive sig til søvnen. Det er en rigtig god idé at bruge voksiposen, som du er begyndt på. Prøv at putte hende, så hun er godt omsluttet af posen, gerne med hænderne nede i den og hvis hun har brug for at have hænderne oppe for at mærke dig, så hold hendes hænder, tæt til hendes krop og hjælp hende til ro, netop ved at holde hendes hænder med dine hænder.
Prøv at lade hende falde i søvn i voksiposen på dit skød, og prøv stille og roligt ved siden af dig, - stadig liggende i posen, så du er der, men så afstanden mellem jer stille og roligt bliver større og tilsidst putte hende i posen i barnevognen, men stadig imens du står der, holder hende i hænderne og giver hende ro.
Giv hende flaske imens hun ligger i posen og sørg for at elevere hendes hovedgærde så hun ikke ligger helt fladt. Hvis I har en sækkestol, så prøv også at give hende flasken i den. Prøv evt. at lægge hende så hun halvt sidder, halvt ligger - det kan nogle gange give en ro og hjælpe hende til at drikke sin mælk og samtidig kan sækkestolen nogle gange have en beroligende effekt, fordi kroppen synker lidt ned i den ... og det kan nogle gange gøre at hun så bedre kan koncentrere sig om at spise.
Prøv at vugge hende mindre og mindre, så hun lærer at sove uden at være i bevægelse hele tiden. Vugge lidt, men holde pause, afvente, lytte, hvis hun er stille, så holder du dig i ro, hvis hun klynker så vugger du igen, stopper, holder pause, afventer hvordan hun reagerer. Hele tiden vugge, hvis hun klynker, men stoppe, når hun er stille.
Tag tremmerne af den ene side af tremmsengen og koble hendes seng til din. På den måde kan du lære hende at sove i egen seng, samtidig med at du er lige ved siden af i din seng. Du kan stadig give hende masser af nærhed og fysisk kontakt men har også mulighed for at være en lille smule på afstand ... Du skal naturligvis sikre dig at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, at sengene ikke kan gå fra hinanden eller hun kan trille på gulvet.
Nogle gange kan det være en idé med en sansegynge, hvor hun kan ligge og kikke på sin dyne, vugges blidt, når hun bevæger sig, kikke sig omkring og på den måde falde til ro - selv styre hvor meget hun vil kikke ...
Det er en fin dagsplan du forsøger at følge. Det lyder helt passende i forhold til hendes alder og det er helt okay at du er nødt til at være fleksibel. Det er meget fint med to skemåltider dagligt og det er rigtig godt ikke at give mere end 3/4-1 dl. grød eller mos af gangen. Det er vigtigt at hun stadig får mælk nok.
Prøv at holde fast i et nogenlunde fast stå op tidspunkt og et fast puttetidspunkt om aftenen og så må resten af dagen være fleksibel lige nu - naturligvis vil puttetidspunktet om aftenen kunne forskyde sig alt efter om hun sover 2 eller 3 lure i løbet af dagen, men det ændrer sig. Ofte vil børn i 6 måneders alderen begynde at kunne nøjes med kun 2 lure, så her arbejder tiden også for jer, lige nu er I i en overgangsperiode :)
Når hun bliver ca 6 måneder vil det være passende med 3 måltider dagligt og det vil her være en god idé at starte med lidt morgengrød. I den alder vil du generelt kunne udvide hendes repertoire af fødevarer, hun vil kunne få mad i hånden, flere grødtyper, kød og fisk i grøntsagsmosen osv. Alt det kan du læse mere om i min bog "Helens bog om børn og mad". Og det hele vil på sigt være med til at påvirke hendes dag, rytme, - have positiv påvirkning af hendes refluks osv.
Jeg håber at mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske