Brev:
Rod i døgnrytme og afhængighed af bryst ved putning
23. oktober 2012
Alder:
7 mdr.
Rod i døgnrytme og afhængighed af bryst ved putning
Kære Helen
Først og fremmest tak for dine gode råd, dine gode bøger og ikke mindst din stemme i debatten om børn og gråd. Det er dejligt at have en autoritet som dig at henvise til, når diskussion falder på dette emne.
Jeg skriver fordi vi har rigtig svært ved at få etableret en fast døgnrytme for vores lille pige på godt 7 måneder og fordi hun i det sidste lange stykke tid, kun kan falde i søvn ved brystet, når hun skal puttes for natten.
Putning
Vi har længe haft et fast putteritual med vask/bad, skiftning, sang, amning og putteklud. Hun genkender det tydeligt og har som regel ingen problemer med at falde i søvn så længe hun får lov til at amme ind til hun sover. Men det kan ikke rigtig lykkes at overføre dette til putning i hendes seng. Da hun var ca. 3-4 mdr. gammel begyndte vi at arbejde på det og efter noget tid lykkedes det. Hun lå længe i sin seng inden hun faldt i søvn men det var uden gråd. Så kom der en måneds tid, hvor hun havde rotavirus, værgede sig ved amning og gik ned i vægt. Her lod jeg hende falde i søvn ved brystet, når hun endelig ville spise, for at sikre at hun fik så meget som muligt (hun suttede videre i søvne) og herefter har det ikke kunne lykkes at putte hende i sengen, selvom vi gør det på samme måde. Lægger hende, når hun er mæt og tæt på at falde i søvn, holder en hånd på hende og aer hende på hoved.
Hun vil ikke bruge sut (jeg prøver stadig) men har en putteklud som virker rigtig godt når hun bliver ammet i søvn. Her ligger hun og nulrer den mellem sine fingre og op af sit ansigt mens hun drikker, men når hun lægges over i sengen finder hun ikke længere beroligelse i den.
Når hun bliver lagt over i sengen begynder hun næsten altid at græde, som regel med det samme og nogen gange efter hun har ligget der lidt. Når hun bare småklynker prøver jeg at berolige hende i sengen, men efter lidt tid bliver hun som regel helt ulykkelig og så tager jeg hende op. På det sidste er hun begyndt at rejse sig op i sengen, og så bliver hun ikke ked af det med det samme, men først efter hun i lidt tid har skiftet mellem at stå sidde og ligge.
På det sidste er det dog lykkedes nogen gange at få hende til at falde i søvn uden at have brystet i munden. Jeg lirker det ud når det virker til at hun er færdig med at spise og bare babber på det og når hun er lige ved at falde i søvn, nogen gange græder hun og så får hun det igen, hvorefter jeg prøver at lirke det ud igen.
Enkelte gange er det måske også lykkedes for mig at lægge hende i sengen inden hun sover helt (men jeg er lidt i tvivl om hun egentlig sover), hvor hun lige vender hovedet et par gange fra side til side og sparker lidt med benene hvorefter hun bliver rolig og sover helt. Men som oftest vågner hun mere op når hun bliver lagt i sengen, med mindre hun sover helt.
Har du nogen forslag til hvad vi skal gøre, skal jeg bare fortsætte med at prøve på samme måde, er der andet jeg kan gøre eller er der et andet tidspunkt i hendes udvikling hvor det er bedre at arbejde med det? Det er egentlig ikke fordi det er et problem pt. For hun sover fint videre når jeg lægger hende sovende i sengen og er glad når hun vågner, men jeg tænker, at det bliver et problem på sigt, hvis hun kun kan falde i søvn ved brystet. Hun kan dog også godt falde i søvn i barnevognen, men det er ikke helt uden gråd. Den er som regel kortvarig, men nogen gange bliver hun ved og så er jeg nød til at tage hende op igen.
Rod i døgnrytme
Vi har også en anden udfordring ifht søvnen, som er, at det er svært at holde en fast rytme. Vi prøver at følge dine råd i ”Børn og Søvn” og forslag til dagsplan i ”Børn og Mad”, dog tilpasset ifht at hun vågner tidligt, samt at hun ikke er så sulten om morgenen, hvorimod hun har god appetit resten af dagen, hvorfor formiddagsfrugt er efter første lur. Problemet er, at hun ofte vågner meget tidligt, dvs ved 4-5 tiden og så er hun bare helt frisk og klar på at skulle op og lege, og så kan jeg bare ikke få hende til at sove videre. Herud over er hendes lure nogle gange meget korte, hvilket også forskyder resten af dagens rytme. De fleste dage sover hun to lure som typisk er 30 min -2,5 timer lange, men der kan også være dage, hvor hun primært tager helt korte lure, der ikke er længere end en halv time, selvom jeg gør hvad jeg kan for at få hende til at sove videre. Og så har hun brug for 3-4 lure for at kunne klare den helt til aften.
Vi prøver at følge nedenstående rytme:
4-5 tiden: Vågner, ammes og sover videre hos mig
6: Vågner ammes lidt og står op
7: Morgengrød
8/8:30 amning og formiddagslur
Formiddagsfrugt når hun vågner
11.30-12: mos mv
13/14: amning og middagslur
Grød og frugt når hun vågner
18: mos mv
19.30/20: amning (lang) og puttes til natten
23/23.30 amning ”drømmemåltid”
For at prøve at understøtte en fast rytme får hun de tre hovedmåltider på faste tidspunkter. De to mellemmåltider er jeg dog mere fleksibel med for at hun ikke skal være vågen for længe uden at få mad, de dage hendes søvnrytme er anderledes. Men jeg er i tvivl om, hvordan jeg bedst gør det om jeg skal holde fast i tidspunkter eller om det er timingen mellem mad og søvn, der er den vigtigste?
Hvis hun efterspørger det (søger eller bliver ked af det) bliver hun også nogen gange ammet lidt mellem lurerne. Jeg kan se at jeg ammer noget mere end det der er almindeligt i hendes alder, men gør det noget? Hun spiser alt hvad jeg serverer for hende og med undtagelse af morgenmaden, har hun som regel god appetit og er også glad for at drikke vand.
De dage hun er vågnet meget tidligt eller hvor hendes lure er korte er det ofte nødvendigt med en lille eftermiddagslur for ellers bliver hun meget tidligt træt. Hun vågner som regel af sig selv efter en power nap og ellers vækker jeg hende nogle gange for at den ikke skal gå for meget ud over natten. Er det egentlig bedre, at vi i stedet holder fast i tre lure om dagen i stedet for at veksle mellem to og tre? Hvad har typisk mest indflydelse på opstignings tidspunktet – eftermiddagssøvnen eller tidspunktet hun puttes til natten?
Jeg synes det er svært at flytte søvnrytmen en lille smule hver dag, som du foreslår i ”Børn og Søvn” da der netop ikke er en helt fast rytme at flytte på, men jeg prøver at trække puttetidspunktet ved alle lurerne lidt. De fleste dage kan de dog ikke ligge meget senere, da hun så bliver overtræt og meget ked af det.
Jeg er bange for at problematikken bare bliver endnu større, når vi skifter til vintertid, for hvis vi ikke får løst problemet kan jeg vel risikere at klokken nogen gange kun er 3, når hun vil op!
Det skal til sidst nævnes, at hun aldrig har været en baby, der har sovet specielt meget i forhold til sin alder, men jeg synes dog det generelt er blevet bedre – med undtagelse af det frygteligt tidlige tidspunkt hun ofte står op.
Hun er i øvrigt en glad (men også meget følsom og temperamentsfuld) pige, der er utrolig opmærksom og nysgerrig på alt. Hun giver hele tiden sig selv nye udfordringer og der er fysisk fuld gang i hende i løbet af dagen. Hun har kravlet uden problemer siden hun var seks en halv måned og så snart hun vågner, er hun i gang med at kravle og rejse sig op af ting.
Du må undskylde at jeg igen er kommet til at skrive sådan en lang smøre, men jeg håber, at den grundige beskrivelse af situationen gør at du måske kan gennemskue, hvad vi skal gøre anderledes for at få lidt længere nattesøvn og for på sigt at kunne putte i sengen.
På forhånd tak for hjælpen!
Mange hilsner
Et b-menneske der er mor til en lille lærke