Svar: Puttes i egen seng
23. oktober 2012
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Ja din dreng må gerne ligge 20-30 minutter i sin seng, pludre lidt, tumle lidt omkring osv. før han falder i søvn. Rigtig mange børn nyder denne stund, den dæmpede belysning, det kølige værelse osv. og får på den måde koblet fra og bliver klar til at sove.
Så længe han er glad, pludrer og smiler, så er det ikke noget problem, at han ligger lidt for sig selv før han sover. Hvis og når han bliver ked af det, så skal du naturligvis være der for ham med det samme, hjælpe ham med at blive puttet med dynen, kærtegne ham, berolige ham med lidt ord "sshh-ssshh" eller lignende, så han mærker at du er der for ham og så han ikke føler sig alene og derfor trygt kan falde i søvn.
Du skal også være opmærksom på at det kan ændre sig - at han kan det nu betyder ikke at han kan det om 2 måneder. Der sker udviklingsmæssigt så meget med ham, at han naturligt kan reagerer forskelligt og have brug for forskel støtte, når han skal sove og det er helt normalt :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske