Svar: Vuggevise
25. oktober 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev :)
En vuggevise er ofte 1-2 bestemte sange, som man syger igen og igen, så barnet til sidst lærer dem at kende. Genkendelighed giver tryghed og tryghed er godt inden man skal sove.
Det er er en rigtig god idé at synge en bestemt sang, som en del af putteritualet. Også selvom man ikke føler sig som nogen sangstjerne, så vil de fleste børn falde til ro ved lyden af mors eller fars stemme. Nogle vælger også at bruge en spilledåse, nogen en musikuro, andre sætter en CD på - hvordan man gør afhænger helt af familien og også af, hvor lang en indsovningsperiode barnet har. Det handler meget om at finde det rette puttetidspunkt, så man ikke sidder i timer og kæmper om at få barnet til at sove. En god putning vil normalt ikke vare mere end ca 15 minutter :) Med så lille en dreng som I har, vil det normalt være godt ikke at varierer sange og ritualer alt for meget. Jo mere genkendelighed, jo tryggere er det.
Hvis din dreng er helt ulykkelig, græder, laver "flitsbue" og protesterer over at skulle sove, så er det sandsynligvis ikke nogen hjælp at sidde og synge for ham - det kan godt gøre ham ekstra frustreret. Måske har han brug for at komme op, få lidt mere mælk, falde til ro i dine arme og så først blive puttet, når han atter viser sig parat.
I min bog "Helens bog om børn og søvn" kan du læse mere om putteritualer, og hvad børn har behov for i forskellige aldre ...
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske