Svar: Den søvn!
21. november 2012
Alder:
2 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev og tillykke med lillebror :)
Det er helt naturligt at han, i en alder af kun 10 uger, stadig viser stort behov for tryghed og behov for tæt fysisk kontakt. Han sover bedst i din favn, fordi han der mærker din varme, din vejrtrækning, dit hjerte der slår osv. - alt det han kender fra tiden i livmoderen og som derfor gør ham tryg. Men jeg forstår dog godt at du nogle gange har brug for at "få hænderne fri" og du må naturligvis gerne arbejde på, at han en gang imellem kan sove uden at være hos dig.
Du kan forsøge at introducere en sut og lade den indgå som en fast del af putteritualet. Prøv med forskellige modeller, korte, lange, flade, runde, sutter i silikone, sutter i naturgummi osv. for at se om han mon vil acceptere en bestemt model. Sutten har den fordel at den kan erstatte brystet, så lige der, hvor du er færdig med at amme og han skal flyttes, kan sutten virke beroligende og hjælpe på at du kan lægge ham fra dig og han bedre kan finde ro.
Det vil være en rigtig god idé at du svøber ham og du må her meget gerne amme ham af to omgange. Han har også en alder lige nu, hvor han måske har brug for at få sat mælkeindtaget lidt op, fordi han rent fysisk er blevet større og det vil være rigtig godt hvis du prøver at amme ham fra det ene bryst, skifter ham, pludrer lidt osv. og svøber ham og så ammer ham fra modsatte bryst, hvorefter han så skal puttes. Det at han bliver ammet af to omgange kan være med til at give ekstra ro og samtidig kan det, at du ammer ham imens han er svøbt, gøre overgangen fra favn og ned hvor han skal sove lettere. Det at være svøbt vil give ham fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af et klæde og ikke af jeres arme.
Det er fint også at bruge slyngevuggen og også at putte ham i barnevognen, så han lærer at sove i den. Og du må som nu naturligvis gerne gå med ham, så du på den måde holder ham sovende eller måske bare trille vognen lidt så han lulles i søvn og du kan lave lidt praktisk imens han så står i haven :)
Jeg får på fornemmelsen at du sidder med ham for længe efter amning, så han falder godt i søvn hos dig og derfor er han svær at flytte. Det er faktisk en god idé at du flytter ham inden han sover helt og lige efter amning. Det skal være inden han falder i for dyb søvn. Det er synd for ham, hvis han sover godt og idet han så lægges ned, så oplever han et skift og bliver forskrækket fordi han pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt og derfor vågner han op og græder og kan ikke finde ro. Og derfor skal du nu forsøge at putte ham lige direkte efter amning, før der går for lang tid, så han lige når at følge lidt med i at han rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor han er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre:)
Så amme ham, skifte ham, svøbe ham og amme ham igen imens han er svøbt. Når amningen er slut og han er ved at slippe brystet, så giv ham sutten. Se og lyt til hans vejrtrækning, se på hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er stadig svøbt og han har sin sut. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Derudover vil jeg anbefale dig min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan du læse om søvn i forskellige aldre og hvad du kan forvente hvornår. Du kan også læse om hvordan forskellige udviklingsspring naturligt påvirker søvnen og jeg tænker at det vil kunne hjælpe dig og give dig lidt ro, netop at læse om "hvad der er normalt" og hvad der er "dårlige vaner" ....
Rigtig meget held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske