Svar: Dagsplan, mad og søvn
23. november 2012
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Hvor dejligt at høre fra dig igen og tillykke med at I har fået en lillesøster :)
Det er altid svært med børn som ikke er glade for grød, for en stor del af små børns indtag af jo netop grød, fordi de derigennem sikres masser af fibre, mineraler osv. Grøden holder naturligt gang i maven og den mætter dem godt og sikrer dem energi til at udvikle sig og bruge sig selv både motorisk og mentalt.
Det er derfor et eller andet sted vigtigt at du ikke helt opgiver det med grøden, men prøver at servere det igen og igen. Nye former, ny smag og konsistens, prøver med hjemmelavet, prøver med købt, for at se om du ikke kan få hende til at spise lidt af det.
Alternativet til grød kan være brød, men det er begrænset, hvor store mængder hun kan spise af dette og det vil ofte ikke mætte helt så godt som grøden. Hjemmebagte boller, forskellige boller og brød med højt fiberindhold er dog ganske fint og det må du gerne give hende lidt forskelligt af. Suppler med lidt frugtmos, brug evt, frugtmos som smørbart pålæg og giv hende også gerne ost, så hun får lidt ekstra kalk den vej igennem.
Der findes mange forskellige morgenmadsprodukter på markedet, som de fleste børn kan få fra ca 1 års alderen. Man skal dog se sig rigtig godt for, da mange af dem er fyldt med sukker. Det anbefales at vælge et produkt som max indeholder 10g sukker pr 100g. Et altenativ til grød kunne her være almindelige havregryn med lidt sukker og sødmælk. Om hendes mave kan kapere det, når hun ikke er ældre, må komme an på en prøve - du kan evt. lade havregrynene opbløde i mælken, så d er lettere at fordøje. Minifras udviklet af Viffos kunne også være en mulighed. Jeg ved at nogle forældre bruger disse som træning af pincet-greb - og du kunne måske se om hun kan finde ud af at spise dem .. Men variere stadig med lidt tilbud om grød en gang imellem.
Surmælksprodukt med 3.5%fedtindhold er der også mange børn der er glade for, evt. med revne æbler, frugtmos og lignende som topping.
Og så vil det også være en rigtig god idé hvis du kunne få din datter til at spise lidt mere grøntsagsmos, kød og fisk til frokost - så det ikke kun er om aftenen at hun mest får dette. Hun må med den alder hun har nu også meget gerne få ris, pasta, bulgur og lignende og det kan også være en måde at få lidt ekstra variation i hende på - så jo mere familiemad, jo bedre er det. Rester fra aftensmaden kan gives til frokost eller du kan en gang imellem bruge grøntsagsmos fra glas eller frost, svarende til hendes alder.
For at undvære flasken om natten kl 01.30, så kunne du overveje at indføre en flaske inden middagsluren i stedet. Jeres datter får lige nu 4 flasker og det ville være rigtig godt, hvis hun kunne komme ned på 3 - og disse tre kunne så ligge inden middagslur, aften og sen aften. Det kan nemlig heller ikke udelukkes at flasken kl 05.30 påvirker hendes indtag af morgenmad og dermed hendes manglende lyst til at spise grød om morgenen ...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 6.30-7: Morgengrød af en eller anden slags, prøv også med lidt havregryn, surmælksprodukt, lidt brød mv så hun tilbydes lidt forskelligt. Vand af kop.
Puttes til morgenlur
Formiddag 10: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere suppleret med grøntsagsmos med kød eller fisk, rester fra aftensmaden eller mos fra glas, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl ca 13
Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en lille portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler eller lignende, vand af kop.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk - udgansgpunktet er familiemaden, det kan være forskellige risretter med sovs, f.eks. boller i karry, det kan være lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller), pasta med kødsovs, kogte stykker grøntsager i hånden, laks fra ovnen osv. Frikadelle gives i stykker og kartofler moses med sovs og gives med ske eller gaffel ... Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes banan som del af putteritualet
Flaske og puttes til natten 19.30
Sen aften 23: Flaske og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med morgenmad og ikke længere mælk ...:)
Det er vigtigt at du holder hendes mave igang, for det spiller også ind på hendes lyst til skemad og hendes lyst til at spise generelt. Hvis hun har tendens til hård mave, så vil hun naturligt spise mindre. Væske, grød og mos er godt til at holde maven igang naturligt - men hvis dette ikke er nok, så er det en god idé at forsøge med laktulose. Hun må få 1 ml pr kg hun vejer og du kan give det to gange dagligt. Det vil sige at hvis hun vejer f.eks. 8 kg, så kan hun få 4 ml laktulose morgen og 4 ml aften. Prøv i første omgang med 2 ml morgen og aften og se hvordan hun reagere på det. Så kan du skrue lidt op og ned efter behov.
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre og at du her får lidt af de input du efterspørger:)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske