Svar: Fortsat dårlig søvn om natten
23. november 2012
Alder:
11 mdr.
Kære mor til dejlig datter
Tak for dit brev :)
Planen for dagen ser rigtig fin ud og umiddelbart er der intet i jeres dagsrytme eller indtag af mad, der burde give en dårlig nattesøvn - tværtimod.
Godnatgrøden burde også være god for hende, men hvis du fornemmer at hendes mave- og tarmsystem arbejder for voldsomt med grøden, så kan du godt prøve at give hende en banan i stedet. Den kan også have god effekt før putning :) En godnatgrød kan i øvrigt bibeholdes så længe barn og forældre trives med det og masser af børn nyder at få godnatgrød, eller anden form for godnatmåltid, helt op i børnehavealderen ...
Det er godt at I har fået tjekket hendes ører - det kunne være en årsag til hendes søvnproblemer. I kan også overveje at få tjekket om hun kan have en blærebetændelse. På apoteket kan I købe et urinprøvetagningssæt til piger, som er en lille pose I sætter på tissekonen og som hun så tisser I. Prøven kan afleveres hos lægen.
Tandfrembrud kan være en forklaring på at hun har ondt og I kan naturligvis tale med lægen om muligheden for at tilbyde jeres datter lidt smertestillende et par nætter, hvis I fornemmer at hun har ondt og vækkes af smerter ... til så lille et barn bør I dog altid drøfte smertestillende med lægen.
Låsning i ryggen og rygsøjlens forbindelse til hjernen og dermed problmer med at komme ned i den dybe søvn - det er en interessant teori og det vil jeg lige prøve at undersøge nærmere ...:)
Jeg tror ikke hun reagerer fordi hun er bange for mørke, men mørket gør det naturligt svært for hende at se at I er der og at hun ikke er ladt alene. Børn er jo ofte omkring 16 måneder, før de begynder at have lidt bevidsthed om at de ikke er ladt alene i verden, når vi går ud på den anden side af væggen - indtil da har de brug for at se os, for ikke at føle at vi forsvinder, også selvom vi bare går ind i et andet rum.
Og derfor er det måske hos jer ligeså meget udvikling der spiller ind - og at hun har rigtig meget brug for at mærke jer, for ikke at føle sig alene. I kan derfor godt overveje om hun skal have lov til at sove ved siden af jer. Evt. fjerne den ene side af tremmesengen og koble jeres senge sammen - på den måde kan hun ligge i egen seng og lære at falde i søvn i egen seng, du kan ligge i din seng og sove godt om natten, men kan stadig lægge en beroligende hånd over på hende, lade hende mærke at du er der og på den måde hjælpe hende til større ro. Har hun brug for at søge jer ekstra meget, vil hun naturligt kunne kravle over og putte sig, har hun brug for at skifte stilling, tumle rundt osv. kan hun også det ...:)
Og måske er det tiden der skal arbejde for jer .. Men jeg håber at lidt af mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske