Brev:
9 mdr. dreng vågner kl 04
25. november 2012
Alder:
9 mdr.
9 mdr. dreng vågner kl 04
Kære Helen
Vi har en sund og glad dreng på lige 9 måneder. Han kom en uge efter termin, og har altid været et morgenmenneske. Som 4 mdr. Startede vi grød, da han ikke tog mok på. Han blev fuld ammet til han var ca. 4 måned, derefter blev han supleret op med MME. Omkring 5 måneder droppede vi amningen, da hverken han eller Sara nød det mere. I slutningen af septemper efter en uge på Kreta droppede han også flasken helt. Så han er nu helt uden flaske eller amning og får MME i sin mad.
En "almindelig" dag for os så sådan her ud ind til vi gik over til vintertid.
Vågnede pludrende omkring 0500-0530
Morgengrød havregrød, frugt mos og vand af kop omkring kl. 0600
Ris eller speltgrød, vand af kop omkring kl. 0715
Puttet til første lur kl. 0800-0830 sov i ca. 2 timer
frokost (mos med kød, frugt og rugbrødshapser), vand af kop omkring kl. 1100
snack, frugt, rugbrød, avokado evt. lidt speltgrød omkring kl. 1230
Puttet til anden lur 1300-1330 og sov i ca. 1.5 - 2 timer
Øllebrød/rugbrød frugt omkring kl. 1530
evt. lur kl. 1630-17 hvis der var behov og så ca. i 30-40 min
Aftensmad, mos plus hvad vi fik omkring kl. 1730-1830 alt efter om der var en tredjelur eller ej.
godnat/aftengrød havregrød omkring kl. 1900
Puttet til natten mellem 1915-1930 alt efter om der var en tredje lur.
Også sov han med afbrydelser fra ca. 19.30-05.00-05.30
Han har længe været super let at putte, både i barnevognen men også i sengen. Han har været helt væk om aftenen, og det har været svært at holde ham særlig lang tid vågen. Han virker som en dreng, der har et stort søvnbehov lige som sin mor, og har altid sovet meget i forhold til alderssvarende børn.
Efter vintertiden, er han så begyndt at vågne mellem 0330-0430, meget sjældent er den 0445. Han vågner i gråd, og han ikke falde i søvn igen. Han er frisk, og når han bliver taget op vældig glad.
Han har droppet sin tredje lur og sover nu to lure. Morgenlureren starter alt mellem 0715 og 0800 alt efter hvornår han vågner. Eftermiddagslureren er mellem kl. 1345-1400 igen efter hvornår han vågner. Begge lurer er omkring 2 timer.
Han bliver puttet omkring kl 1900-1915.
Efter vi har læst din bog om søvn, har vi ændret lidt.
I en uge har vi nu vækket ham fra hans lurer, så den første max var 2,5 time og anden lur max 1,5 time. Lige ind til i dag, virkede det som om den time vi tog fra dagen gik til natten. Men i morges vågnede han igen kl 0400. Og vi kan simpelthen ikke få ham til at sove igen. Vi ved han ikke er sulten eller tørstig. Der går nemlig 1.5-2 timer før vi spiser morgenmad, og han er glad og tilfreds.
Vores sundhedsplejerske har desværre ikke været til meget hjælp, og hun var ikke overbevist, om det var smart at vække ham af hans lurer.
Vores spørgsmål/ udfordring er at han nu kun sover 8.5-9 timer om natten hvor han tidligere var tæt på 10 -10,5 timer om natten. Hvordan får vi ændret rytmen, så vi ikke skal op kl. 04.00 hver morgen.
Håber på et par gode råd, så vi alle er mere klar til han starter i vuggestue om en uge.
Venlig hilsen
De to meget trætte forældre,
Sara og Kristine