Svar: Sover ikke meget om dagen
5. december 2012
Alder:
3 mdr.
Kære Brandi
Tak for dit brev :)
Rigtig mange børn vil i 3-4 måneders alderen begynde at powernappe mere og det er rigtig godt at du er opmærksom på dette og gerne vil have den rytme ændret.
Det kan være en rigtig god idé at arbejde på at han sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Derudover vil det være en rigtig god idé at du prøver at tilbyde ham brystet af to omgang mellem hver lur. Både for at få øget din mælkemængde lidt og også for at få fyldt ham lidt ekstra op, så han kan sove et lidt længere søvnstræk uden at have dit bryst i munden.
Netop med den alder din dreng har nu, så kan han rent fysisk være så stor, at han har brug for mere mælk og netop ved at die hyppigt, så øges din mælkemængde. Og samtidig så vil han også være så interesseret i hvad der foregår omkring ham, at han nogle gange slatspiser lidt, hvor han dier hos dig, slipper, kikker på dig, smiler til dig, pludrer med dig, tager fat og dier lidt igen, slipper igen, dier igen, far kommer og han slipper og kikker efter far .. på den måde er amningerne om dagen ikke altid så effektive og en rytme, hvor han slatspiser og slatsover bliver hurtigt dannet.
Prøv derfor at lægge ham til brystet, når han vågner af en lur, hold ham igang, så han spiser godt og effektivt. Herefter bøvser han, I leger, pludrer, tumler osv. Du skrifter ham og svøber ham og herefter ammer du ham så igen, men fra modsatte bryst. Du skal amme ham imens han er svøbt. Og herefter skal han så puttes fra din favn og ned i sengen, barnevognen eller liften.
På den måde får du aktiveret ham og givet ham mælk af to omgange og det gør at han lettere vil kunne slippe brystet og overgive sig til søvnen. Du har i dit tidligere brev skrevet at du nogle gange supplerer ham med en flaske og på sigt gerne vil gå over til at give flaske - det må du gerne gøre, i stedet for at amme ham 2 gang, kan du give ham flaske, når han skal sove. Flasken har den fordel at den kan gives imens han ligger i liften eller i barnevognen eller sengen og han oplever således ikke skiftet mellem favn og seng, som han gør lige nu og som han ofte vågner af.
Men ellers er det et spørgsmål om at putte ham, før han falder for meget i søvn og det er vigtigt at han er aktiveret og også fyldt godt op med mælk før han puttes. Svøb ham og am ham og se så på ham, se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er svøbt og det er rigtig fint at du her forsøger med sut og klud.
Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Og lul ham på den måde videre i søvnen, der hvor du vil have ham til at sove og ikke i dine arme. Vælger du at give flaske, så gør det på samme måde, giv ham flasken, stå ved ham, lad ham mærke at du er der og hjælp ham med din nærhed til at overgive sig til søvnen men stadig der, hvor du ønsker han skal sove.
Tillad også dig selv nogle gange at lægge dig med ham i din seng. Amme ham i søvn der og lad ham falde i søvn ved siden af dig - det er helt okay og det giver også dig mulighed for at få lidt ro og hvile i løbet af dagen :) Som du skriver er 2-3 timers søvn om dagen ikke nok og her kan det være en god idé at du lægger dig med ham, trækker gardinerne for, sørger for at der er luftet ud i soveværelset inden og så lægge dig og ammer ham i søvn - eller giver ham flaske - og masser af nærhed og fysisk kontakt, netop for på den måde at få ham til at sove mere.
Hvis han fortsat er rigtigt ked af det så få også jeres læge til at tjekke ham igennem og sikre at der ikke er sygdom eller andet på spil ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske