Svar: Min datter er født for tidligt
6. december 2012
Alder:
4 mdr.
Kære søde du
Tak for dit brev og velkommen til - det er rigtig godt du skriver :)
Først tillykke med din lille pige, som lyder til at trives og have det godt, trods den hårde start I begge har haft. Små børns udvikling varierer meget og de normale rammer er meget vide og det er helt okay :)
Det er rigtigt at det kan være nødvendigt at korrigere alderen, når der er tale om et barn der er født for tidligt. Din datter er født fire uger før termin og er således født i uge 36 og det er rigtig godt at du er opmærksom på hende og på hendes behov. Børn født mellem uge 33 og 36+6 kan godt have behov for ekstra forståelse og omsorg og brug for at man "giver dem tid". De har det dog ofte godt og vokser op sunde og raske. Jo tidligere barnet er født, jo større risiko vil der naturligt være for komplikationer efter fødslen og at barnet udvikler sig senere end andre børn. Der er dog stor forskel på om man er født mellem uge 24-28, uge 29-32 eller uge 33-37 som din datter er.
Det er vigtigt at du får talt din fødselsoplevelse igennem. Du vil have mulighed for at få dette på sygehuset, hvor du har født og det synes jeg du skal bede om. Du kan også tale med din læge om det. Det er vigtigt at du får sat ord på nogle af de følelser du har og får gennemgået journalen og hele forløbet.
Hos dig er drømmen om fødslen gået i stykker - alt det du havde forestillet dig blev ikke og du har været både bange og ked af det undervejs og også bagefter. Det er en helt naturlig reaktion og det er helt okay, at du har det sådan. Det er dog vigtigt at du får talt om det, får hjælp til at få det bearbejdet. Du kan ikke ændre på det, men du kan lære at leve med det og finde overskuddet til at være der for både din datter, dig selv og din mand. Og det er som sagt vigtigt at du taler med lægen om, hvordan du har det.
Med det forløb du har bag dig, de første måneder der nu er gået, så er du i risiko for at udvikle en efterfødselsreaktion, evt. en fødselsdepression og derfor skal du tale med lægen. Det er ikke ualmindeligt at fødslen og tiden efter fødslen, tiden med din lille datter, ikke føles helt så skønt som du havde forventet og det er også helt normalt at være bekymret for om alt nu er okay. Men du bør ikke gå rundt og være ked af det eller gå rundt og bekymre dig dagligt - og jeg kan fornemme at du gør begge dele.
Tegn på at man kan have en eftefødselsreaktion kan f.eks. være:
- Du føler dig ikke god nok til at passe på din datter
- Du tvivler på om du kan give hende, hvad hun har behov for.
- Du er bekymret for om hun er okay, om hun fejler noget.
- Du glemmer ting, er forvirret og måske har du svært ved at koncentrere dig.
- Du bliver let ked af det, græder let.
- Du er nervøs og angst.
- Du sover dårligt.
- Du har måske skyldfølelse over fødslens forløb eller den første tid som nybagt mor.
- Du er bange for at gøre skade på din datter eller dig selv
- Du vil helst være hjemme og isolerer dig
Passer flere af disse ting på dig, så er det vigtigt at du taler med lægen :) Jo før du taler med lægen, jo bedre er det. Det er helt okay at have en efterfødselsreaktion, det sker for mange kvinder og din læge har mødt det mange gange før. Tag evt. dit brev med til mig og vis det til din læge, hvis det er lettere end at skulle fortælle om det hele igen.
Det er problematisk at din sundhedsplejeske ikke tilbyder dig ekstra besøg. Jeg synes du skal kontakte sundhedsplejen igen - evt. bede om at få en anden sundhedsplejerske tilknyttet. Du skal være ærlig og fortælle at du har det svært og at du har brug for hjælp til at vurdere din datters udvikling og trivsel. Sundhedsplejersken vil kunne fortælle dig, hvordan din datter udvikler sig i forhold til hvad der er forventeligt og hun vil også kunne fortælle dig hvis der er noget du skal støtte hende ekstra i.
Jeg går ud fra at du også har været ved lægen med din datter både da hun var 5 uger og 3 måneder. Lægen skulle også meget gerne give dig en fornemmelse af om din datter udvikler sig som hun skal.
Jeg vil anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om dit barns udvikling", hvor du uge for uge og måned for måned kan læse om, hvordan din datter udvikler sig. Hvordan hun oplever verden, hendes følelser og behov og hvordan du støtter hende bedst fremover.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende :) Og stort knus herfra med på vejen :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske