Brev:
Vågner konstant
6. december 2012
Alder:
4 mdr.
Vågner konstant
Kære Helen.
Her kommer endnu et spørgsmål fra mig. Denne gang omhandlende søvn. Min datter er knap 5 mdr.
Min datter kom til verden knap en måned for tidligt, og de første 2,5 måned lagde jeg hende i seng kl. 20, hvor hun pludrede med sig selv i ti min. Og derefter sov hun til kl. 7 om morgenen uden mad. Men den tid er forbi :)
Da hun blev 2,5 måned ændrede alt sig. Jeg har købt din bog, læst dine svar på siden - og ja, jeg synes, jeg har prøvet alt.
Du får lige vores dagsrytme, som den ca. er. (det skifter tit):
- det skal lige siges, at hun max kan være vågen 1,5 time af gangen.
06.00: Får en flaske og sover videre
07.30: Vågner og får risgrød med mos, vand og evt. flaske
09.00: Tilbydes igen flaske - lægges ud og sove i barnevogn
11.30: Vågner, får grød med mos, vand, flaske, vi leger
13.00: Bliver igen puttet i barnevognen
14.30: Vågner, får flaske, vi leger
16.00: Bliver puttet i barnevogn
16.45: Vågner, leger, tilbydes flaske
Og herefter foregår resten af aftenen med, at hun sover ca. 3 kvarter, bliver træt efter tre kvarter, sover tre kvarter osv. Jeg kan ikke strække den længere, for hun bliver så pylret. Og jeg kan heller ikke få hende til at sove længere end de tre kvarter. Hun ligger herefter med store øjne og skriger, hvis ikke hun bliver taget op. Jeg bliver nødt til at putte hende i barnevognen udenfor, da hun ellers ikke vil sove.
Kl. ca. 18.00 får hun mos/grød af kartoffel og grøntsager. Herefter mælk.
Når kl. er 22. prøver jeg at putte hende indenfor. Vi har fast putteritual, men intet hjælper. Så snart jeg ligger hende i liften eller i vores seng (har også prøvet barnevognen indenfor) så skriger hun. Jeg taler beroligende til hende med lyde, jeg lægger en arm på hende, jeg luller hende, svøber hende, giver hende mælk, giver hende en stofble osv osv. Men intet hjælper. Jeg har også gået med hende, og når hun er lige ved at falde i søvn (smilet kommer, øjnene flakker osv) så lægger jeg hende forsigtigt... Men hun bliver så hysterisk. Hun er tydligt træt, men hun vil bare ikke overgive sig. Hvis jeg derimod lægger hende UD i barnevognen sover hun med det samme. Jeg har prøvet at få hende til at falde i søvn ude, for så at bære hende ind. Det hjælper heller ikke. Igen vågner hun. Jeg kan jo ikke lade hende sove ude hele natten ;)
Typisk falder hun så i søvn ved 2 tiden, og min mand og jeg er ved at falde om kuld. Jeg frygter hver aften, da det bare er så hårdt.
I går købte jeg så i ren desperation en slyngevugge. Hun faldte i søvn der kl. 19-21, hvorefter hun fik flaske. Så var hun vågen 1,5 time, og faldte derefter i søvn igen på max 1 min. Det var så skønt, at vi slap for fire timers kamp. Men er det en dårlig vane? Og hvor længe kan hun mon bruge den?
Desværre er problemet ikke bare, at hun ikke vil sove. Hun vågner også hver time indtil næste morgen. Jeg har læst alt, du har skrevet om søvnfaser, og jeg gør også alt for at at lulle hende ind i næste fase, men det eneste der hjælper, er, at jeg giver hende flaske. Ellers bliver hun ved med at skrige. Hun spiser kun 30-max 80 ml. pr. gang, og så falder hun i søvn og sover videre... ca. en time.
Jeg tilbyder hende flaske jævnligt i løbet af dagen, så jeg ved, hun får nok, og hun vil ikke spise mere i løbet af dagen.
Men jeg er bare så træt, at jeg snart ikke kan hænge sammen mere. Jeg aner ikke, hvad jeg skal stille op. Hvornår kan man forvente, at de sover bare 4-5 timer i træk? Og hvornår sover de igennem?
Min mand har et meget krævende job, så han kan kun hjælpe i weekenden, og min mor er syg, så hende vil jeg heller ikke bede om hjælp. Jeg er bare så ked af min barsel skal gå med sorte rande under øjnene. Jeg begynder på arbejde igen, når min datter er 9 mdr. Og jeg ved slet ikke, hvordan tingene skal hænge sammen, hvis det her fortsætter.
Den trætte mor