Svar: Vågner konstant
6. december 2012
Alder:
4 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev :)
Det lyder fint med slyngevuggen - hvis jeres datter kan sove godt og længere i den, så brug den endelig. Da hun er født lidt før tid, vil det kun være godt for hende at få den ekstra tryghed, som vuggen giver hende, ligesom det at blive vugget og være i bevægelse kan gøre at hun falder mere til ro og sover bedre. Det er helt fint og I kan bruge den så længe den fungerer godt.
I kan også vælge at tage barnevognen indendøre og lade hende sove i den indenfor. Det er også helt okay, nogle gange skal man prøve at glemme alt om regler og hvad I har læst at man bør eller ikke bør gøre - og så gøre det, man instinktivt fornemmer virker. Og hos jer virker barnevognen tilsyneladende rigtig godt - så den kan bruges både inde og ude.
For at vænne hende til tremmesengen så kan I sætte barnevognskassen ned i tremmesengen, så hun stadig føler sig tryg fordi hun er i kassen, men så hun lærer at sove med de omgivelser, som I på sigt gerne vil gøre hende tryg ved. I kan stille og roligt lægge kalechen på barnevognskassen ned, så hun kan se mere og mere omkring sig og på den måde få hende til at vænne sig mere til tremmesengen og derefter kan hun så puttes direkte i sengen uden sin barnevognskasse :)
Det er helt naturligt at børn født før tid har brug for ekstra omsorg, nærhed og tryghed når de skal sove og det er også helt naturligt at hun kan have rigtig svært ved at koble fra, slippe dagen og alle oplevelserne og overgive sig til søvnen sidst på dagen. Det lyder her rigtig fint det du allerede gør, netop med at forsøge at skabe en fast rytme dagen igennem, tilbyde lidt skemad, og flasken inden hver lur, så hun får mælk at falde i søvn på, ligesom det er vigtigt at arbejde på en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt - formiddagslur, middagslur og så en lur sidst på dagen.
Du kan forsøge at arbejde på en rytme, hvor hun sover en lidt længere middagslur, evt. ved at køre hende i barnevognen for på den måde at holde hende sovende, det kan være med til på sigt at gøre en forskel hos jer :)
Du skal være opmærksom på at hun ikke må få for store mængder skemad. Hun er kun 4 måneder gammel, knap 5 måneder, og også født lidt før tid. Det er vigtigt at holde mængden af skemad nede, så det stadig er mælk hun får mest af. Hun må godt få skemad 3 gange dagligt, som I gør lige nu, men det vil være rigtig godt at hun ikke får mere end ca. ½ dl. grød eller mos af gangen. Det er således bedre at du giver hende ½ dl. skemad, vand af kop og følger efter med en flaske, som hun drikker mere af end at du giver hende 1 dl. grød eller mos og hun så afviser sin flaske eller ikke drikker nok. Hvis hun får for meget skemad om dagen og for lidt mælk i dagtimerne, så vil hun naturligt søge flasken ekstra om natten, for at få sit behov for mælk/væske dækket.
Jeg får derfor lidt på fornemmelsen at jeres datters søgning mod flasken om natten måske handler om at hun ikke drikker helt nok om dagen, og dette måske fordi skemaden fylder lidt for meget ...
Du kan godt forvente at din datter kan sove et søvnstræk på 4-5 timer nu. Ofte vil dette søvnstræk ligge om aftenen f.eks. fra kl 20 til 24/01 eller det kan ligge om natten f.eks. fra kl 23 til 03/04. I 6 måneders alderen vil hun kunne sove 5-6 timer uden at få mælk, hvilket vil være at sove igennem.
Tilsidst vil jeg lige nævne, at I godt må give jeres datter flaske, der hvor I ønsker hun skal sove. Hun må således godt få flasken i sin seng og falde i søvn der. I skal blot elevere hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt, evt. ved at komme en lille pude ind under madrassen. Det at hun ikke får flaske i favnen og derefter oplever at blive flyttet kan nogle gange gøre at hun falder bedre i søvn. Det kan her også være en rigtig god idé at give hende flaske i dobbeltsengen, du kan lægge dig med hende, og lade hende falde i søvn tæt på dig og putte med hende. Det kan være rigtig godt for både dig og hende :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god jul til jer alle tre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske