Svar: Er han for lille til kun at sove 1 lur ?
6. december 2012
Alder:
11 mdr.
Kære Victors mor
Tak for dit brev :)
Som udgangspunkt er Victor for lille til kun en lur og det er stadig vigtigt at I er fleksible omkring han lure om dagen. Det betyder at hvis han nogle dage viser behov for at sove to lure, så skal han naturligvis have lov til det - hvis han andre dage fint kan nøjes med kun en lur, så sover han kun en lur. I lyder til at være i en overgangsperiode og det er helt okay at I på den måde flekser.
Når det er sagt, så er det dog bedre at Victor, hvis han har brug for to lure, sover en formiddagslur og en middagslur - og altså ikke sover om eftermiddagen. Man kan faktisk sige, at hvis han viser behov for en sen eftermiddagslur, så er det faktisk tegn på at han skulle have haft to lure den dag og at formiddagsluren ikke skulle have været sprunget over ...
Så I skal altså prøve at se på ham om formiddagen, se hvordan han virker, hvor frisk han virker til at være. Hvis han virker træt og til at kunne sove, så skal I putte ham til formiddagslur og så putte ham lidt senere til middagslur. Men er han frisk og i hopla, så lad ham sove en lur dagligt. Selvom de fleste børn er mellem 12-18 måneder gamle før de kan nøjes med kun en lur, så er der jo aldrig regler uden undtagelse :)
Som udgangspunkt er det en god idé at holde fast i samme stå op tidspunkt og samme puttetidspunkt hver dag - uanset om det er hverdag eller weekend og altså uanset om han skal i vuggestue eller er hjemme. Det hjælper ham til en mere stabil rytme og til at sove bedre. Nogle gange kan man dog i overgangsperioden godt have en fordel ved at lade ham sove til han vågner af sig selv om morgenen og dermed måske sover lidt længere og så putte ham til kun en middagslur og stadig blive puttet til samme tid om aftenen. Nogle gange er det godt - andre gange betyder det at han sover for kort en middagslur og så dur det ikke - her må I forsøger jer lidt frem og se hvad der kan fungerer bedst hos jer.
Med hensyn til putning i egen seng om dagen, så kan det være en god idé at indføre en godnathistorie, hvor I sidder ved siden af sengen, læser lidt for ham og han ligger så og lytter til det I fortæller, til roen i jeres stemme. I vuggestuen vil der ofte også være en pædagog i rummet og I kan på den måde signalere lidt det samme. Han vil også kunne begynde at bruge en puttebamse eller putteklud mere bevidst. Netop når børn er mellem 12-18 måneder vil de ofte begynde at tage en sådan til sig, så det kan også være en idé at introducere dette nu og de næste måneder frem ...
I kan naturligvis også vælge at putte ham i jeres seng midt på dagen, men det kan gøre at han så også søger jeres seng om aftenen og om natten og da han sover så fint i egen seng der, så synes jeg ikke der er grund til at gøre dette lige nu ...
Og så kan I naturligvis stadig putte ham i barnevognen, som han er tryg ved og glad for at sove i - ikke på altanen, men måske i gården eller måske indendøre i gangen. I kan også vælge at trille ham en tur, når han skal sove ...
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Rigtig glædelig jul! Og stort tillykke med 1 års fødselsdagen den 16. december:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske