Svar: Kan ikke rigtig nøjes med 2 lure
7. december 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Annas mor
Tak for dit brev :)
Det er helt okay at jeres datter ikke kan nøjes med to lure endnu - hvis hun sover tidligt dagen igennem eller hvis hun sover korte lure, så er det nødvendigt at hun stadig får 3 lure dagligt og det skal hun have lov til.
Det vil være en god idé at arbejde på at hun sover en længere middagslur. Hun må meget gerne sove 2-2 ½ time til middag, hvis hun kan. På den måde vil hun bedre kunne holde sig vågen om eftermiddagen og det vil være godt for hende, hvis hun sover en længere lur midt på dagen. Jo længere lur hun tager, jo bedre vil hendes søvnkvalitet være fordi hun når at komme igennem de forskellige søvnstadier.
Nogle gange kan det være en idé at indføre et bad mellem formiddagslur og frokost og så putte hende 1-1 ½ time efter badet til middagslur, godt med mos inden, mad i hånden at gumle på selv osv. så hun er stimuleret rigtig godt både mentalt og fysisk og derfor også kan sove en bedre og længere lur.
Det kan også være en idé at trille hende en lang tur i barnevognen for på den måde at holde hende sovende midt på dagen og dermed påvirke hendes indre ur, så hun begynder at fornemme behov for at sove længere midt på dagen.
Det kan også være en idé nogle gange at lægge sig og sove med hende i dobbeltsengen, fordi nærheden og roen ved at I ligger tæt kan gøre at hun sover videre, når hun har en af sine små opvågninger, mærker at du er der, du kan berolige hende evt. give hende lidt mælk og dermed lulle hende videre i søvnen med det samme og uden hun når at vågne for meget op.
Og så kan det som sagt også være at hun lige nu "bare" har brug for de tre lure og det skal hun så have lov til at få. Det er vigtigt at du ikke forhindrer hende i at sove, hun skal have lov til at sove, når hun viser behov derfor :) Og du kan derfor ikke træne hende i at være vågen - søvnen er vigtig.
Mellemmåltidet om eftermiddagen behøver ikke være voldsomt stort, bare hun får lidt ned i maven. Det kan være ½ - ¾ dl grød med lidt frugtmos som topping og lidt frisk frugt i hånden at gumle på selv. Hvis det er for meget, kan det også bare være lidt frugtmos, som ikke mætter så længe :)
Ristede rugbrødsbjælker er børn ofte glade for, fordi når tænderne skal til at bryde frem, så er gummerne ofte ømme og her hjælper det med skorper. Det kan også være grove skorper du køber, tvebakker og lignende - når jeg anbefaler rugbrødsbjælker, så er det fordi rug ikke indeholder særlig meget gluten, barnet vænner sig også til rugbrødssmagen og så er de hårde udenpå og bløde indeni, så når barnet har gumlet lidt på dem, så bliver de opblødt med spyt og er lettere for barnet at sutte på uden at der kommer for store stykker ind i munden.
Børn skal naturligvis altid være under opsyn, når vi giver dem noget at sidde med i hånden, som de kan gumle på. Der er altid en risiko for at barnet får noget bidt af og fejlsynker - men det er en balance, vi skal finde, for øvelse gør også mester og barnet er nødt til at prøve for at lære. At sidde og gumle på noget er også med til at øge barnets mundmotorik og træne barnet i at bruge sine gummer, sin kæbe og finde ud af at tygge, ligesom det lærer barnet noget om, hvor i munden man kan stikke mad, hvor langt det kan stikkes ind i munden før man påvirker brækrefleksen osv. - så det forbereder barnet til at finde ud af at skulle tygge små hapsere i 8-9 måneders alderen.
I babykøkkenet (web-tv) her på siden kan du se et lille filmklip, hvor jeg viser, hvordan jeg laver rugbrødsbjælkerne :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske