Svar: 11 måneder vil ikke sove alene
7. december 2012
Alder:
11 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres dreng lige nu - han er rigtig godt igang med at øve sin selvstændighed og øver sig mere og mere i at bevæge sig ud i verden på egen hånd. Han sidder ikke længere helt så meget på skødet som tidligere, men rejser sig nu ved tingene, kravler, forsøger at gå med jer i hånden eller gå langs møblerne og øver sig på den måde I at være lidt på afstand af jer.
Han er dog stadig så lille at han ikke ved, hvor I er, når han ikke kan se jer. Når I går ud af værelset eller går fra stuen og ud i køkkenet og forsvinder ud af hans syn, så forstår han ikke hvor I går hen. Når han ikke kan se jer, så føler han sig alene og forladt og derfor græder han og bliver oprigtigt ked af det. Han kan heller ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke om I kommer igen om 5 minutter eller om 5 timer og derfor græder han og protesterer han.
Det kan være en god idé at I begynder at lege lidt gemmeleg i løbet af dagen. På den måde kan I lære ham, at I stadig er der, at I ikke er forsvundet, selvom I er ude af syne. I kan skiftes til at gemme jer og han kan sammen med den anden forældre være med til at lede, gå efter lyden og på den måde stille og roligt blive opmærksom på at man kan kalde, hører at man ikke er alene osv. På samme måde kan I øve om dagen at tale til ham, selvom I er i et andet rum, så han kan hører jer, ligesom du kan opfordre ham til at søge dig, når du f.eks. går ud i køkkenet og han er tilbage i stuen og måske græder, - stik hovedet frem i døren og sig "jeg er lige her skat, kom herud" eller lignende, så han lærer at du ikke er forsvundet, at han kan kalde og at han kan søge dig.
Og når det er sagt, så vil de fleste børn også først omkring 16 måneders alderen begynde at have lidt bevidsthed om at vi ikke er forsvundet, når de ikke kan se os - så der sker rigtig meget med jeres lille dreng det næste halve år netop på dette punkt.
Det er også sådan, at ligesom børn ofte i 8-10 måneders alderen har en periode, hvor de søger deres forældre ekstra meget, fordi de begynder at kravle, så ses det samme hos børn, når de begynder at gå ofte i 13-14 måneders alderen - og selvom jeres dreng ligger aldersmæssigt imellem dette, så kan det stadig være det I mærker hos jer. I disse perioder, vil børn ofte protestere over at skulle sove. De klynger sig til forældrene, græder, når man går og vil tydeligt ikke ligge alene og har svært ved at ligge for sig selv. Og det handler om det store udviklingsspring han gennemgår.
Man kan tale om en separation-gentilnærmelses-fase, hvor barnet på den ene side søger væk fra forældrene og på den anden side også klynger sig ekstra meget. Og det er nødvendigt. Barnet har brug for at klynge sig, barnet har brug for at føle sig ekstra tilknyttet mor eller far for at kunne separere sig. Man kan ikke separere sig, hvis man ikke er tilknyttet til og netop når han skal sove, netop når han skal give slip på dagen og alle dagens oplevelser, sige farvel til det hele, netop der søger han dig ekstra meget. Behovet for tæt fysisk kontakt og vished om at I er der for ham er derfor ekstra stort lige nu.
Nogle gange er det nok at sidde ved siden af sengen, holde i hånden, kærtegne osv. andre gange kan det være nødvendigt at lade ham falde i søvn tæt ved jer og så flytte ham i egen seng, når I selv går i seng. Nogle gange er løsningen at fjerne den ene side af tremmesengen og koble sengene sammen, så han kan ligge i egen seng og du kan ligge i din seng - men så I stadig kan holde i hånd og han kan her naturligvis krybe ud og putte sig ind til dig, hvis han har brug for det ...
I 12-18 måneders alderen vil det ofte også være en rigtig god idé at introducere en puttebamse og/eller en putteklud. En puttebamse eller klud har den fordel, at det er barnet selv, der bestemmer behovet. Jeres dreng kan putte sig med den, nulre næsen efter behov, kramme den og således styre dette selv, hvilket han jo ikke kan med jer forældre. Puttebamsen eller puttekluden er der, når han har brug for den, uanset om han er hjemme, passes af andre, eller skal i dagpleje eller institution. Og det kan være udmærket at introducere dette nu, for at se om den på sigt, så kan tage mere og mere over og erstatte jeres hånd.
I samme alder vil det ofte også være godt at introducere en godnathistorie, så I sidder ved sengekanten, læser lidt og han ligger og lytter til jeres stemme, roen, I viser ham billeder osv. så I er tilgængelige, uden at være helt tæt på og stille og roligt vil I også kunne sige at I skal have jeres hånd, så I kan bladre siden i bogen og på den måde lære ham at sove, uden at skulle holde jer i hænderne.
Det er som du skriver, rigtig vigtigt at vurdere, hvad det handler om, når jeres dreng er ked af det om aftenen. Hvis han rejser sig, trækker armene op og signalerer "tag mig op, gå ikke fra mig" så er det et reelt behov for at I skal være der og så skal I ikke gå. Så er det langt bedre at blive siddende, betrygge og berolige. Men han kan naturligvis også græde fordi han er træt og har svært ved at overgive sig til søvnen - her vil gråden være mere pivende, han vil ligge ned, virre med hovedet, virke træt og utilfreds, men ikke utryg og netop ved at I sidder der, holder hænderne på ham og hjælper ham til fysisk ro, får han overgivet sig og falder i søvn.
Det er kun hvis han protestere og er i hopla og tilsyneladende heller vil lege og underholde at I kan være gå fra ham, for at signalere at det ikke er legetid, men sovetid nu. Og I skal sandsynligvis kun gå kortvarigt og kun gøre det et par gange, før han forstår at I rent faktisk mener han skal sove. Herefter kan I så sætte jer hos ham, hjælpe ham til ro, betrygge og berolige og han har parat til at sove.
Hvis I går for længe eller hvis han oplever at I går, når han føler sig utryg, så vil han ikke kunne sove, men vil begynde at ligge og holde øje med om I nu går og kan således ligge og kæmpe mod søvnen - netop fordi han har en erfaring med sig om at det er blive puttet er forbundet med noget ubehageligt. Så her er det rigtig vigtigt at vise ham at I er der for ham og at han trygt kan sove.
Jeg skønner altså at der hos jer er tale om en periode, jeres dreng udvikler sig rigtig meget lige nu og tiden arbejder således også for jer. To lure dagligt har han i øvrigt stadig brug for :)
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej :)
Fortsat held og lykke og rigtig god jul! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske