Svar: 14 mdr og søvn
8. december 2012
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Netop i 13-14 måneders alderen oplever mange forældre søvnudfordringer med deres børn. Det handler ofte om at børn i denne alder udvikler sig rigtig meget motorisk - din datter er måske igang med at gå mere rundt og udforsker verden mere og mere på egen hånd, hun er langt mere mobil, kommer mere omkring og oplever derfor også mere. Og alt hvad hun oplever, alle stimuli hun får skal bearbejdes, når hun sover og derfor drømmer hun ekstra meget lige nu.
Det betyder at hun både kan ligge motorisk uroligt, have svært ved at finde fysisk ro, ligesom hun også vil kunne græde mere eller mindre i søvne, hun kan virke ekstra klyngende og har brug for tæt fysisk kontakt og nærhed. Og samtidig er hun stadig så lille at hun ikke helt forstår hvor du er, når hun ikke kan se dig. Hun har stadig svært ved at forholde sig til at du er i stuen, når hun er på værelset. Når hun ikke kan se dig, kan hun godt føle sig alene og forladt - og derfor også søge dig lidt ekstra lige nu.
Derudover så er der naturligvis problematikken omkring sutten og det kunne godt lyde som om at din datter har det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn.
Når jeres datter falder i søvn, så har hun sin sut, men når hun så sover, så slappes alle muskler i kroppen og sutten falder ud. Så vågner hun lidt op, sover lettere og registrerer at sutten mangler, hun rejser sig, småklynker eller lignende og du kommer og putter sutten i munden på hende, hvorefter hun så falder til ro og sover igen. Hun har altså ligesom lært at hun kun kan sove, når hun har sin sut i munden...
Det er uhensigtsmæssigt både for dig og for hende - men især for dig, fordi det kræver at du skal stå op flere gange om natten, for at give hende sut ... Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kunne lære din datter at sove uden at få sutten i munden hver gang og det ville være rigtig godt, hvis hun også selv kunne finde sin sut, hvis du kunne gøre hende mere selvhjulpen her - præcis som du også har forsøgt:)
Det vil være godt at lære hende det om dagen først og du skal gøre det til en vane altid at give hende sutten i hånden, så hun selv kan putte den i munden. Det er ikke dig, der putter den i munden på hende. Når hun kan bevægelsen om dagen, kan hun også om natten.
Så skal du komme nogle ekstra sutter i hendes seng, og så hjælpe hende med at finde sutten selv, når hun vågner og har brug for den - føre hendes hånd, mærke efter, finde en sut og selv putte den i munden. Du kan evt. koble sutten på en klud, fordi det kan gøre det lettere for hende at finde den. Du kan også koble sutten på den bamse, som hun nu har taget til sig og er glad for :)
Derudover vil det være rigtig godt, hvis du nogle gange helt kan undvære at give hende sutten og prøve at få hende beroliget med kun bamsen. Det kan være at hun f.eks. vågner i løbet af aftenen inden du selv er gået i seng og måske har brug for lidt vand og lidt kærtegn - og det skal du naturligvis give hende, men prøv herefter om ikke du kan putte hende og få hende videre i søvnen uden at få sut i munden.
Det samme om natten - prøv om du kan undgå at give sutten hver gang hun vågner, klynker osv. Prøv i stedet at sige lidt beroligende ord, som du kan sige på afstand, så hun lige registrerer at du er der og derfor roligt kan sove videre - men uden afhængigheden af sutten i munden.
Håber ovenstående hjælper lidt videre på vej - fortsat held og lykke :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske