Brev:
Kost, vægt og søvn
9. december 2012
Alder:
8 mdr.
Kost, vægt og søvn
Kære Helen
Har desværre en lang række spørgsmål som det kan være lidt svært ikke at løbe sur i. Fordi jeg har svært ved at hitte rede i hvor jeg skal starte og slutte.
Jeg har en datter på snart 8 mdr som altid har været lang og slank (faren er høj), men som er stagneret noget i sin vægtudvikling og er bøjet af på sin kurve, er sprunget 2-3 kurver nedad - svært helt at sige hvor meget da hun var kortvarigt oppe at vende på den næstøverste percentil kort efter fødslen men begyndte at bevæge sig nedad allerede inden 3 måneders alderen og nu ligger under gennemsnittet. Hun vejer nu 8 kg og er ca 73-74 cm lang - har over de seneste to måneder taget 4-500 gram på.
Ellers er hun et motorisk meget aktivt barn, kan de ting hun skal og kommunikerer meget og har siden fødslen været meget vågen og det har altid været vanskeligt at få hende til at sove både dag og aften. I lang tid kunne hun ikke sove før hun gik omkuld v 23-tiden hvilket også har betydet at vi har tillagt os en dårlig vane hvor hun er vant til at blive puttet med amning og ofte falder i søvn med brystet i munden eller i slynge og har meget svært ved at skille mad og søvn ad...
Det skal indledningsvis siges at vi for 6 uger siden pakkede vores hjem sammen og rejste til Australien og egt planlægger at blive hernede yderligere 2 måneder. Jeg havde derfor haft et slet skjult ønske om at holde maksimalt gang i amningen til den lange rejse og de mange forandringer, hvilket også er gået fint. Hun har som sådan taget turen i stiv arm, tidszoner, klima og husforandringer uden synderlige problemer eller tilsyneladende gene. Så hun har været en super rejsepartner. Vi har gjort det at vi har lejet et hus/lejlighed forskellige steder i 3-4 uger ad gangen for at kunne tilbyde lidt stabilitet.
Hun startede skemad som 4 mdr gammel da hun begyndte at vågne meget om natten men er ellers amme-barn - trods tilbud om MME har hun aldrig villet tage det. Skemaden har ikke rigtig hjulpet på opvågningerne om natten og opstarten har været meget forsigtig. Mht maden er hun såmænd velvillig nok men spiser meget lidt ad gangen og vi er milevidt fra de 3-4 amninger dagligt. Pga hendes slanke statur har jeg haft betænkeligheder ved de små portioner mad og ammet hende som top-up eller imellem måltiderne i et (muligvis misforstået) forsøg på at sikre sig at hun får nok mad.
Jeg er begyndt at skrive dagens gang ned i forsøget på at danne mig et overblik over hvad der egentlig sker, selvom dagene varierer noget.
Gårsdagen (hvor vi skred fuldstændig i eftermiddagslur-svinget) så fx ud som følger:
kl 7: vågner glad, pusles og snakkes
kl 8: grød m fløde smør og lidt MME- ikke meget sulten men spiser lidt åndsfraværende, vand af kop
kl 9:45 ammes til usædvanlig lang lur (2 timer) forinden pylret og ked af det, vågner glad
12:30 Rugbrødshaps (1. gang, spiser ca en lille rugbrødsmad) vand af kop
15.15 ammes og forsøges puttet - intet held overhovedet
16:00 frugtmos - vældig interesseret
17:15 amning og putteforsøg
18: vågner utrøstelig forsøger div ting
18:25: lægges t bryst, drikker og falder i søvn igen
19:45: vågner grædende - tages op , svær at trøste men kan lige sidde og snøfte lidt
20:30 tilbydes aftensmad (lidt af vores tilsat ekstra fløde), nipper og drikker 1/2 krus MME
21:30 puttes v bryst, spiser noget
02 vågner - lægges kortvarigt t, hyggesut
03:30 vågner og spiser mere regulært
04:45 vågner kræver bryst som klar søvnassociation
07: vågen igen
De tre opvågninger i løbet af natten er ikke usædvanlige omend vi nok de fleste nætter nøjes med to - men det betyder at jeg er ikke har sovet mere end tre-fire timer ad gangen i et stykke tid.
Jeg har meget svært ved at finde ud af hvor jeg skal sætte ind først i cirklen kost-søvn-natamning og putteritualer og kan ikke gennemskue om hun spiser dårligt og vokser for lidt fordi hun sover for dårligt - eller omvendt: at hun sover dårligt fordi hun spiser for lidt/forkert eller forstyrres pga søvnassociationerne... Tror som sådan ikke hun fejler noget der giver anledning til bekymring, men kan være i tvivl om jeg håndterer hendes kost og søvn optimalt og dermed giver hende de bedste muligheder for trivsel.
Kan heller ikke finde ud af om jeg skal være restriktiv med brystet for at motivere til anden kost (og synes det er svært når hun nu er så spinkel) eller om hun bare skal tilbydes alt ad libitum, inkl bryst?
Mine spørgsmål kan nok summeres som følger:
1. Kost: skal jeg satse på den faste føde (og i givet fald hvordan) og "rationere" amningerne (vel vidende at hun så formentlig bliver pylret også pga putte-vanskeligheder) - eller må amning tilbydes som slutning på et måltid/uafhængigt heraf?
2. Søvn: Skal jeg primært satse på at afvænne hende fra at blive puttet med brystet i munden og herefter (hvis det da kan lykkes:-() langsomt lukke for natamningen? I håbet om at det så måske vil influere på dagskosten?
3: Skal hun primært tilbydes vand at drikke eller skal jeg lokke de ekstra kalorier i hende hun kan få ved at tilbyde MME blandet med lidt mælk (en blanding hun accepterer) i kop?
Med venlig hilsen
Sofie