Svar: Kost, vægt og søvn
9. december 2012
Alder:
8 mdr.
Kære Sofie
Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig og give dig mine forslag til, hvad du skal gøre nu ...
For det første er du nødt til at rationere amningerne. Det er vigtigt at du ikke længere giver din datter bryst, som hun viser behov for. Hun søger naturligt brystet, det kender hun, det er hun tryg ved og det falder hun i søvn ved og hun ved ikke at hun nu har en alder, hvor hun har brug for næring fra mere rigtig mad. Den viden har du og derfor er du nødt til at træffe nogle valg for hende - og lige nu er det derfor vigtigt at trappe amningen ned og skrue mængden af rigtig mad mere op.
Det vil være passende at hun ammes 3 gange i døgnet, - jeg vil godt acceptere 4 amninger i en overgang, men hun bør faktisk ikke ammes mere. Dette er vigtigt for at give plads til mere rigtig mad i maven og dermed altså mere næringsrigtig mad. Og nej - du bør ikke tilbyde brystet, hvis hun ikke spiser så meget af den rigtige mad. Det er vigtigt at du ikke "topper hende op" med mælk, for så spiser hun heller ikke noget til næste måltid. I stedet er det vigtigt at du tilbyder hende mange små hyppige måltider hele dagen igennem, så hvis hun ikke spiser så meget til det ene, så spiser hun mere til det næste - ofte går der måske kun 1½ - 2 timer imellem hendes måltider.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Tilbydes små hapsere af en ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden at gumle på og tilbydes frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning, sover her måske 1 time.
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg og suppleres med grøntsagsmos - det kan være hjemmelavet eller du kan købe mos fra glas. Det kan du med sikkerhed også få hvor du bor. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur kl ca. 13.30
Eftermiddag 16: Tilbydes ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, tilbydes evt. lidt tykmælk med revne æbler eller frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, kartofler, grøntsager. Der skal være mos og mad i stykker, udgangspunktet er almindelige børnevenlige retter. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød - det kan være havregrød, flerkornsgrød eller mysliggrød, vand af kop.
Ammes og puttes til natten kl ca 20-20.30
Sen aften eller først på natten: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover herefter uden bryst til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med morgengrød.
Det er vigtigt at du giver din datter vand af kop til måltiderne. Du bør bruge mælk i grød og mos, men af kop bør hun ikke få mælk, da hun får rigeligt med mælk hos dig. Det er vigtigt ikke at erstatte amningerne med mælk af kop eller flaske, da det netop er hendes mælkeindtag, der skal sættes ned.
Det er vigtigt at I starter dagen til fast tid hver morgen, uanset om det er hverdag eller weekend. Det vil således være en god idé at du vækker din datter om morgenen, hvis ikke hun våger af sig selv, så hun hver dag starter med at få morgengrød f.eks. kl 7.30. Jo mere ens I kan starte dagen, jo større sandsynlighed er der for at resten af dagen også får rytme.
Når du ikke længere ammer inden formiddagsluren, så er det tænkeligt at hun selv begynder at sove en kortere lur der og det vil være rigtig fint. Som du kan se, så foreslår jeg at hun sover ca 1 time om formiddagen og ikke mere. Rigtig mange børn vil i denne alder ikke sove mere end ca 2 ½ time sammenlagt i løbet af dagen og hvis din datter sover 2 timer om formiddagen, så er det sandsynligvis derfor hun ikke kan sove resten af dagen, bliver for træt sidst på dagen og eftermiddagen og aftenen således kører af sporet hos jer. Derfor vil jeg foreslå at du nu forsøger at skabe en rytme, hvor hun sover 1 time om formiddagen, kommer op, tilbydes mad, bliver aktiveret osv. får mælk og så puttes til en længere middagslur. Her må hun så meget gerne sove 1 ½ - 2 timer, hvis hun kan. På den måde kommer dagen til at hænge bedre sammen for både dig og hende.
Så ja - hos jer er der helt klart en sammenhæng mellem hendes indtag af brystmælk, hendes indtag af rigtig mad, hendes søvn, rytme gennem dagen osv. Og derfor er du nødt til at ændre lidt på det hele på en gang. Start om morgenen, gå igang med en dag, forsøg at følge planen, se på klokken og prøv at passe det ind, så du på den måde stille og roligt får ændret lidt på det hele :)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske