Svar: Mælk nok?
9. december 2012
Alder:
9 mdr.
Kære Ditte
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre at rugbrødsbjælkerne har bragt lykke - det er oldemors (min farmors) opskrift :)
Det vil ofte være passende med 3 amninger eller flasker i 9 måneders alderen. Og når barnet bliver 10 måneder, vil det ofte være passende med 2 amninger eller flasker. Får barnet flaske, vil det være passende med 400 ml mme i døgnet, da det også sikrer barnets behov for jern, giver I jerndråber, betyder det mindre om jeres datter lige når op på den mængde.
Samlet bør hendes indtag af mælk være på 500 ml i døgnet indtil hun er 1 år. Efter 1 års alderen bør hendes indtag ligge mellem 350-500 ml.
Mælk vil naturligt indgå i og på grød stadigvæk. Også ost er en vigtig kilde til kalk og tæller med. Det kan både være ostebjælker, som hun kan sidde og gnave, det kan være ost der drysses på en ret, smøreost, eller ostesovs. Det hele tæller med.
Surmælksprodukter må hun få mere af nu - det kan være tykmælk, A38 (3.5%), Neutral Sødmælksyoghurt eller lignende. Hun bør ikke få Ymer, Ylette, Kvark, Skyr - som alle har for højt proteinindhold og/eller er for fedtfattige.
Hun må også gene få sødmælk af kop, men det er også rigtig fint at give hende vand, så hendes behov for væske bliver stillet på denne måde. Vand er den bedste tørstslukker og det er vigtigt at lære hende at drikke andet end mælk.
Det lyder for mig som om at jeres datter bliver fint dækket ind, som du beskriver det. Og det er meget fint at gå over til flaske og give modermælkserstatning i stedet for amning - det vil hjælpe hende, til at blive puttet i dagplejen og det vil give dig mulighed for at få det smertestillende du naturligt må have behov for.
De to flasker der ligger i 10-12 måneders alderen vil ofte ligge inden middagslur og aften, eller aften og sen aften, eller aften og meget tidlig morgen. Nogle børn trives bedst med at undvære mælken helt om dagen og i stedet f.eks. drikke lidt mælk af en kop inden middagsluren. Andre børn har ingen problemer med at sove uden mælk om natten, når de har fået de to flasker inden middagslur og inden putning om aftenen ... Her er børn igen forskellige :)
Håber du kan bruge ovenstående, fortsat held og lykke :)
- Og rigtig glædelig jul! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske