Brev:
Tvillinger på 1 år med langvarige natlige opvågninger og uro
9. december 2012
Alder:
13 mdr.
Hej Helen
Vi er de heldige "ejere" af tvillinger, en dreng og en pige, der netop er fyldt 1 år.
De er født til tiden og har altid fulgt gennemsnittet hvad angår størrelse.
De starter vuggestue i januar, hvorfor jeg stadig går hjemme med dem. Forsøger at aktivere dem hver dag med legestuer, legepladser, besøg hos venner med børn osv i dagtimerne - blandet med hjemmedage.
Vi har dog de sidste 3 måneder manglet vores nattesøvn - allesammen!
Efter de små er faldet i søvn til natten, hvilket sker mellem 19.30-20, sover de forholdsvis roligt i alt mellem 1-4 timer. Herefter vågner de - ikke nødvendigvis samtidig. Det er tydeligt, at de er trætte, men man bliver alligvel i tvivl, for de falder ikke bare sådan lige i søvn igen, der går gennemsnitligt 3 timer!!
I starten var det primært vores søn der vågnede grædende, og han holdt kun inde med gråd hvis han var på armen. Efter ca. 1,5 time sov han igen og kunne lægges. Dårlig vane med armen, det ved vi, og kunne i den grad mærkes som vågen perioderne blev længere og længere. Det kom lidt i perioder, måske 4 nætter i træk, og så 4 nætters pause og forfra. Nu er det hver eneste nat.
For 2 måneder siden, da vores datter regnede ud, at man kan rejse sig i sengen, begyndte hun også. Hun har ellers sovet rigtig godt i mange måneder op til. Præcis samme type opvågning. Hun har i lang tid accepteret at blive lagt i vores seng, hvor hun så har kartet rundt i 1,5 times tid og så er faldet i søvn. Det kan hun heller ikke længere. Jo, hun kan godt ligge der, men der går jo så ca. 3 timer og hun snakker og snakker.
De hyler og skriger hvis de er i deres egen seng, og der har vi ikke været konsekvente nok at lade dem ligge i så mange vågentimer (mest af alt fordi skrigeriet ikke stopper). Er absolut ikke tilhænger af, at de skal græde sig i søvn.
Vi har flere gange forsøgt, at gå fra lokalet og komme retur jævnligt, ind imellem stopper de med at græde, men starter så snart de opdager vi er ved at gå. Deres gråd varierer fra hysteri, til skab, til jeg er meget ked af det og utryg og tilbage igen.
De er ikke interesserede i mad om natten.
De sover ikke altid sammen, varierer idet vi forsøger forskellige muligheder. Altså er der en i vores soveværelse og en i eget værelse. Ind imellem sover vi også på deres værelse i håb om, at nå dem med en sut eller at vores tilstedeværelse vil forhindre opvågning, men nej! Det er ikke sådan vi skifter taktik hver aften, gerne 1 uges tid af gangen.
De vågner normalt:
mellem kl. 05.30-06
kl. 07 morgenmad, havregrød
kl. 09 yoghurt med havregryn
ud til lur og sover til ca. kl. 11, så ca 1,5-2 timer
kl. 11.30 frokost
kl.13.30 lidt grød og frugt
kl. 14-15.15 lur
får lidt eftermiddagsmad
kl. 17.30 aftensmad
kl. 19 natflaske
engang imellem efterfulgt af en banan
i seng efter sædvanlige putteritualer.
Har de sidste to dage kun fået 1 lur, i håb om at de vil sove bedre, men indtil videre ingen forskel. Derfor 2 scenarier beskrevet:
kl. 10.30 frokost (rugbrød, grøn og frugt)
kl. ca. 11.30-12 lægges til middagslur
kl. 14.30-15 vågner fra lur
får eftermiddagsmad
17.30 aftensmad
kl. 19 natflaske
engang imellem efterfulgt af en banan
i seng efter sædvanlige putteritualer.
Vi aner ikke vores levende råd om hvordan vi skal få vores nattesøvn tilbage og undgå denne ene laaaaange opvågning! Det skal dertil siges, at når de så endelig sover, er det ofte en urolig søvn.
Håber du har tryllestøv og ved lige præcis hvad vi kan prøve.
Ser frem til at høre fra dig