Brev:
Søvnrytme - svært ved at undvære sin 3. lur
9. december 2012
Alder:
7 mdr.
Søvnrytme - svært ved at undvære sin 3. lur
Hej Helen,
Så er vi rendt ind i endnu en problemstilling... :)
Jeg skriver, fordi vores søn på lige godt 7 måneder har meget svært ved at undvære sin 3. lur om eftermiddagen. Vi har for halvanden uges tid siden skåret hans lure ned fra tre om dagen til to. Dette har dog resulteret i, at han ved ca. 16 tiden (eller før) er både ulykkelig og umulig. Det ender ofte med, at jeg lægger ham ind i seng (bare for at give ham lidt ro/alenetid), hvor han så ofte ender med at falde i søvn. Jeg er helt klar over, at dette ikke er helt optimalt – men alternativet er, at resten af dagen er lidt ødelagt for ham, fordi han er pylret og ked af det.
Han sover nogle gode lure både om formiddagen og til middag – begge med en varighed på 1,5-2 timer. Formiddagsluren starter omkring kl. 9 og middagsluren omkring kl. 13. Derudover skal det siges, at han stadig er lidt af en natteravn. På din opfordring ammer jeg ham stadig en smule om natten. Grunden til dette er, at han, som jeg har skrevet i et tidligere brev, ikke vil ammes om dagen – og dette uanset portionsstørrelsen på mos/grød. I løbet af et døgn ammes han: Klokken ca. 21-22, sommetider klokken 03 og igen ca. klokken 05. Det er ikke altid, han gider ammes kl. 03 – men han vågner altid der alligevel og skal hjælpes videre i sin søvn. Udover disse ret faste opvågningstidspunkter har han desuden nætter, hvor han vågner med 1-2 timers mellemrum hele natten igennem.
Så kort og godt har vi virkelig nogle udfordringer ift. søvn. Derfor: Skal jeg holde fast i, at han kun sover to lure (til trods for, at det så ødelægger hele hans eftermiddag/aften?) Er der noget, vi kan gøre anderledes for at give ham et bedre søvnmønster – dag såvel som nat?
På forhånd tak
Venligst Rikke