Svar: Søvnrytme - svært ved at undvære sin 3. lur
9. december 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev :)
Din dreng må gerne få 3 lure dagligt, det lyder som om at han har behov for dette og det er helt okay. Om han kan nøjes med kun to lure, afhænger af hvor tidligt han står op, hvor lange eller hvor korte lure han sover dagen igennem og hos jer, lyder det som om at eftermiddagen bliver for lang, hvis ikke han får den ekstra lur.
Det vil sandsynligvis ændre sig i takt med at han bliver ældre, da han naturligt vil begynde at være mere vågen og aktiv mellem sine lure, blive mere og mere interesseret i at opleve og bruge sig selv både motorisk og mentalt. Tiden mellem formiddagslur og middagslur kan derfor stille og roligt blive lidt længere og middagsluren dermed ligge lidt senere, hvorved powernappen eftermiddag springes over og han fint kan holde sig vågen, indtil han så skal i seng. Så tiden arbejder på den måde for jer, men lige nu må han gerne sove 3 lure :)
Amningerne aften og nat er du lige nu nødt til at bibeholde, så du sikrer ham mælk nok. Alternativet er at du begynder at give ham flaske, så han f.eks. få en flaske inden sin middagslur og dermed ikke behøver søge sit mælk/væskebehov helt så meget om natten ... Nogle gange kan netop modermælkserstatning gøre at barnet sover lidt anderledes og nogle gange længere, fordi det mætter mere end modermælk, men det er ikke sikkert at din dreng vil acceptere smagen af erstatning eller vil acceptere en flaske, med den alder han har. Flaske er betydeligt lettere at spise af en brystet, det kræver ikke så mange kræfter og derfor vil nogle af de børn der fravælger brystet gerne tage imod en flaske, så det kan være et forsøg værd, hvis du gerne vil prioritere din/jeres nattesøvn og samtidig sikre ham mælk og væske nok.
Der er jo kun 24 timer i døgnet og hans behov for væske skal dækkes og hvis ikke det bliver dækket i dagtimerne og om aftenen, så vil han naturligt være nødt til at søge det om natten. Desværre kan du ikke forklare ham det, men kun forsøge at holde mængden af skemad nede og tilbyde mælk og vand i løbet af dagen, i håb om at han så ikke behøver søge det midt nat ...
Når det er sagt, så lyder det også som om at han nogle dage kun ammes 2 gange i døgnet og det er ikke meget til at sikre hans behov for mælk/væske - så af den grund kunne det også være en idé at du forsøgte med en flaske inden middagsluren.
Mit forslag til en dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, lavet med mme, vand af kop.
Formiddag 8.45-9: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på selv, vand af kop.
Flaske forsøges og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop.
Puttes til powernap - du kan evt. forsøge at amme ham inden - en amning kan godt her erstatte grøden eftermiddag og du kan nøjes med at give ham lidt frugtmos.
Aften 18.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet er mere og mere jeres mad, gerne forsøge med forskellige risretter nu, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca kl 20.30-21 - dette tidspunkt kan variere og evt. ligge senere, hvis han har sovet lang eller sen powernap eftermiddag. Det ser ud som om at han ofte først går i seng kl 21-22, hvis han har sovet 3 lure og det er okay.
Sen aften eller først på natten eller kl 03: Evt. amning - eller måske en flaske før du selv går i seng, så du på den måde får ham fyldt lidt ekstra op og derefter kan sove til næste morgen tidlig ...
Jeg håber at du kan bruge lidt af mine tanker her videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)
Og rigtig glædelig jul! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske