Svar: At falde i søvn selv
10. december 2012
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres dreng lige nu og netop i 13-14 måneders alderen vil børn ofte have svært ved at overgive sig til søvnen. De græder, klynker, virker ekstra tryghedssøgende, ofte foretrækker de den ene forældre frem for den anden, de klynger sig mere osv. Det er helt naturligt og hører alderen til.
Herefter kommer der ofte en periode, hvor der er lidt mere ro på. Barnet begynder ofte omkring 16 måneders alderen at få en lille smule bevidsthed om at forældrene jer der, at I ikke er forsvundet, selvom I ikke kan ses. Og lige nu ved jeres dreng faktisk ikke hvor I er, når han ikke kan se jer. Han kan ikke forholde sig til at I er i stuen, når han ligger på værelset. Han kan heller ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke om I er væk i 5 minutter eller i 5 timer. Når han ikke kan se jer, føler han sig forladt og alene.
Og samtidig med dette, så oplever han jo lige nu at være adskilt fra jer om dagen, hvilket naturligt er ekstra svært for ham at kapere og derfor har han rigtig meget brug for jer, når han skal overgive sig til søvnen. Man kan sige at han er i en separation-gentilnærmelses-fase, hvor han naturligt er nødt til at klynge sig til jer, for også at kunne være adskilt fra jer ...
Som jeg læser dit brev, så kan jeres dreng sove i løbet af 10 minutter, hvis I prioriterer at være hos ham, holde ham i hånden osv. når han skal sove. Og de 10 minutter synes jeg bør prioriteres. De fleste mennesker skal bruge ½ time på at geare ned og overgive sig til søvnen ...
Hvis I oplever at tiden trækker ud, at han hopper, danser, leger, søger underholdning - så må I godt gå fra ham kortvarigt. Ikke så han græder og bliver ked af det, og bestemt ikke som en "kontrolleret gråd-metode", som jeg ikke er tilhænger af, men derimod for at vise ham, at I mener det er sovetid og ikke legetid nu.
Det betyder at hvis I går, så skal I ikke være væk i mere end højst 3 minutter af gangen og I skal også gå tilbage, selvom han ikke græder eller protesterer. Når I går ind til ham, så samler I sutten han har smit op og giver ham den igen, putter ham med dynen, kærtegner ham, holder ham lidt i hånden - og så vurderer I om han netop der er klar til at sove, hvis I bliver der - og så bliver I der. Hvis han stadig leger, hopper rundt og er i hopla, så kan I gå igen, - for at signalere at det er sovetid. Sker det tit, så er han sandsynligvis putte for tidligt, så prøv at putte ham 19.20-19.40 i stedet for kl 19 ...
Når I sidder ved sengen og læser godnathistorie, så giv ham den lille kommando "læg dig ned skat", som han forstår, så I på den måde og signalerer at det er sådan I forventer at det er nu og så han mærker at han sagtens kan ligge i sin seng imens I sidder ved siden af. At I er der, bliver der og at han ikke behøver rejse sig, fordi han er urolig for om I forlader ham ...
Håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske